Rabu, 25 November 2009

Terserah Pada Ku Li- Muhyidin

Kokus: Muhyiddin serah pada Ku Li tentukan pendirian

Oleh Asrul Hadi Abdullah Sani

KUALA LUMPUR, Nov 25 — "Kita serah kepada kebijaksanaan Tengku Razaleigh (Hamzah)." Demikian kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengulas pelantikan beliau untuk mengetuai kokus Pakatan Rakyat (PR) yang dibentuk bagi membincangkan pertikaian royalti minyak khususnya kepada Kelantan.

Semalam Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa Tengku Razaleigh yang juga Ahli Parlimen Gua Musang, Kelantan telah bersetuju untuk menerima pelantikan tersebut.

Belum ada kenyataan rasmi daripada Tengku Razaleigh setakat ini.

Sehubungan itu, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata beliau percaya yang Tengku Razaleigh, Ketua Umno Bahagian Gua Musang, akan membuat keputusan terbaik berhubung soal tersebut.

"Saya merasakan beliau sudah lama berada dalam parti, jadi beliau tahu apa keputusan yang hendak dibuat," kata beliau pada sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Bagaimanapun media arus perdana melaporkan pemimpin veteran Umno itu belum memutuskan sama ada akan menerima atau menolak jemputan itu.

Muhyiddin juga menggesa agar Tengku Razaleigh, yang merupakan pengasas Petronas dan bekas Naib Presiden Umno, agar mempertimbangkan dengan berhati-hati sebelum membuat sebarang keputusan.

"Saya ada membaca berita tentang itu tetapi saya belum menerima sebarang laporan terperinci mengenai kedudukannya.

"Adalah baik Tengku Razaleigh membuat analisis dengan berhati-hati sebab walaupun ia melibatkan negeri Kelantan, tapi ia (kokus) ditaja oleh pembangkang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri berada di belakangnya.-Malaysian Insider baca di sini

Sebenarnya Muhyidin Yasin bimbang dengan langkah Ku Li yang sambut pelawaan Pakatan Rakyat itu kerana boleh jejas imej Umno-Bn yang hanya mahu bagi wang sedekah pada Negeri Kelantan. Langkah Ku Li itu dilihat tidak mencerminkan hasrat Umno-Bn, tapi Ku Li dalam hal royalti tidak bertolak ansur kerana lebih pentingkan hak rakyat Kelantan dan tolak ketepi perbezaan fahaman politik demi masa depan rakyat Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan