Isnin, 23 November 2009

Anual Bakri Haron: Garam dan Usia, Guru Kepada TGNA

Berikut adalah petikan tulisan Setiausaha Politik MB Kelantan, TGNA yang menyebut seperti berikut;

Pendek kata, walaupun Tok Guru Nik Aziz sedang dikepung oleh isu di sekitar tajaan untuk mengerjakan haji, dan hingusan isu yang keluar dari bersin menantunya di PMBK, beliau tetap sabar bersahaja.

Terkini pula, ada tanda-tanda kerusi pesuruhjaya negeri beliau mahu digugat oleh seorang pemilik blog (mungkin atas suruhan) tetapi beliau masih tetap selamba kerana duri di hutan tidak siapa pun pernah menajamnya.

Melalui proses usia dan pengalaman yang panjang Tok Guru Nik Aziz yang kini berusia 78 tahun, sudah masak dengan sepak terajang. Sungguhpun beliau boleh dilihat perlahan kerana sedang berada dalam zaman septuagenarian yakni antara usia 70-79 tahun tetapi beliau masih dilihat utuh.

Mari kita tumpang keutuhan beliau bersaksikan kata-kata ini:

"Saya telah tua sekarang ini, dan hanya boleh membaca kepala angin samada ribut atau hujan akan turun berdasarkan pengalaman saya. Saya boleh baca contohnya jika air berombak, saya akan menyatakan mungkin ada tunggul di bawahnya. Tapi jika saya hendak mengangkat sauh sendiri sekarang ini saya sudah tidak berdaya melakukannya. Begitu juga hendak mengangkat dayung atau turun mencampakkan sauh pun saya tidak mampu. Orang lainlah yang perlu melakukannya. Jadi, saya hanya boleh baca kepala angin. Ini kerana terdapat angin yang bawa ribut atau hujan berdasarkan pengalaman saya yang ada."

Sebetulnya, proses usia adalah proses perjalanan kematangan. Jauhi dari tabiat tidak sabar. Usah dipaksa kematangan itu datang dengan menjolok durian yang lambat gugur. Laluilah denai pengalaman melalui urutan proses kematangan yang normal sebelum duduk di kerusi kemudi.

Biar ia berlaku secara natural. Jika tidak, usah disalahkan orang apabila orang menamakan kita sebagai budak awang yang belum mumayyiz. Jangan karier kita berakhir, mati muda dalam malu, terhingguk-hingguk di kerusi malas. Baca di sini

Penulis adalah setiausaha politik Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

harakahdaily

1 ulasan:

  1. Apa yg berlaku dalam Jama'ah Pas ialah masalah Pemikiran Islam yg tidak kosisten dengan realiti masyarakat. Untuk itu pemimpin harus melakukan pradigm shift dalam pemikiran dengan beberapa perkara di bawah ini:

    1. Keyakinan terhadap keesaan Allah Swt dan kesucian-Nya dari segala kekurangan, serta seluruh sifat-Nya dihiasi dengan kesempurnaan.

    2. Keyakinan terhadap husn dan qubh aqli (kebaikan dan keburukan yang ditimbang dalam pandangan akal) dan bahwa akal memahami bahwa Allah Swt tidak akan mengerjakan perbuatan-perbuatan tercela dan buruk.

    3. Keyakinan terhadap kemaksuman pada para Nabi Ilahi dan kepamungkasan kenabian Rasulullah Saw.

    4. Keyakinan bahwa hanya Allah yang mengangkat khalifah Rasulullah melalui Nabi Saw atau Imam sebelumnya. Dan jumlah khalifah Rasulullah Saw adalah dua belas orang dimana yang pertama adalah Ali bin Abi Thalib dan yang terakhir adalah Imam Mahdi (Ajf) yang kini hidup dan menantikan titah Ilahi (bagi kemunculannya).

    5. Keyakinan terhadap kehidupan setelah kematian dan bahwa manusia akan mendapatkan ganjaran atau hajaran atas segala perbuatan yang dilakukannya di dunia.

    Mojtaba, Bukit Kayangan.

    BalasPadam