Isnin, 23 November 2009

Nak Sokong Pas Atau Sokong Puak Dalam Pas?

Mutakhir ini ada macam-macam puak dalam Pas. Percaya atau tidak puak ni wujud dalam Pas? Dalam Muktamar Pas yang lalu pertandingan tiga penjuru yang berlaku bagi merebut jawatan Timbalan Presiden Pas antara Husam Musa, Mat Sabu dan Nasharuddin Mat Isa menggambarkan akan kewujudan sikap berpuak-puak dalam Pas. Memang menang kalah adat bertanding dan itu lambang demokrasi tapi sikap berpuak-puak ini berterusan hingga sekarang.

Semasa isu UG memuncak Pas telah terbahagi kepada dua kelompok besar yang menyebelahi Presiden Pas dan yang menyebelahi Murshidul Am Pas. Walaupun ada penafian tapi ini kenyataan. Jika ada dua orang yang bersembang lalu orang Pas yang lain datang dia akan bertanya- "anta sokong Murshidul Am ka atau Presiden? ". Itu ayat yang terkeluar daripada mulut orang Pas hingga sekarang. Itu dua puak yang terbesar dalam Pas.

Di Selangor ada juga puak yang sokong Hasan Ali ,PJ Pas Selangor dan juga ada puak yang sokong Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam. Masing-masing tak sehaluan dalam beberapa perkara hinggalah Khalid Samad dipecat sebagai Timbalan PJ Pas Selangor sedikit masa lalu.

Husam Musa pun ada pengaruhnya sendiri yang berterabur di seluruh negeri.Di Kelantan pula ada yang menyokong Husam dan ada yang menyokong puak lain untuk lawan Husam. Mat Sabu pun sama ada juga yang sokong Mat Sabu sehingga digelar 'parti Mat Sabu'.Nasa dengan 'team' UG nya. Banyak puak dalam Pas ni. Kalau tak betul apa yang aku kata itu terpulang pada pandangan masing-masing.

Dulu kita kata kat Umno parti berpuak-puak, ada 'team A dan team B', Team Mahathir dan Ku Li, Team Mahathir dan team Anwar, Team Pak Lah dan team Najib, nepotisme, kronoisme. sekarang apa yang dikata kepada Umno itu sedang menjangkiti Pas sikit demi sedikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan