Isnin, 31 Mei 2010

Tanah sekangkang kera tu yang nak difaraidnya

Pemilikan 60-40 bakal gadai tanah Melayu Kg Baru

Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali berkata, cadangan kerajaan Umno memberikan 40 peratus pemilikan hartanah di Kg. Baru kepada bukan Melayu bakal menggadaikan tanah berharga orang Melayu di kawasan itu.

Menurutnya, status tanah tersebut lebih tinggi dari rizab melayu kerana telah dikurniakan Sultan Selangor kepada orang Melayu di bawah Malay Agriculture Settlement (MAS).

"Saya memang tidak bersetuju dengan 60:40 ini, Tanjung pagar pun 60:40, yang ini pun 60:40, saya tak faham kenapa dengan 60:40 ini.

"Saya sangat bimbang pemilikan Melayu Islam Kg Baru akan terus tergadai oleh mereka yang tidak ikhlas, tidak jujur, tidak amanah kerana tidak takutkan Tuhan," katanya.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chick Raja Zainal Abidin sebelum ini memberitahu bukan Melayu berpeluang untuk memiliki ruang perniagaan dan unit-unit kediaman yang akan dibangunkan di kawasan itu berdasarkan nisbah 60:40.

Raja Nong Chik berkata demikian pada majlis perjumpaan dengan pemilik dan pewaris tanah mengenai pembangunan Kampung Baru di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) 29 Mei lalu.-Harakahdaily.

Aku tak tahu Umno ni manusia jenis apa. Kata perjuang Melayu. Tapi hak seratus peratus Melayu tu saja yang tinggal di Kuala Lumpur tapi yang tu la nak difaraidnya kepada orang lain.Cuba tanah tempat lain yang kuasai nya bukan Melayu seratus peratus mau ka depa faraidnya kepada kita?Terserah kepada pemilik tanah Kg Baru setuju ataupun tidak tanah tu depa punya. Tapi jangan Umno nak tuduh parti selain Umno yang pelingkup bangsa sendiri tapi Umno lah perancang utama hapus hak seratus peratus bangsa sendiri.

1 ulasan:

  1. Salam..
    depa dok kata Parti selain UMNO-APCO pemusnah bangsa melayu..tpi..fikir2lah

    BalasPadam