Jumaat, 21 Mei 2010

Nak jadi Cikgu kena ada lesen woi!

Tadi aku tengok la berita TV melaporkan bidang perguruan kena ada lesen kata Fuad Zarkashi Timbalan Menteri yang jaga Kementerian Pelajaran. Rupa-rupanya berita tu betoi seperti yang dilaporkan Bernama Kementerian Pelajaran Pertimbangkan Wujud Tauliah Perguruan;

Timbalan Menterinya Dr Mohd Puad Zarkashi berkata langkah itu adalah satu daripada beberapa inisiatif yang dipertimbangkan kementerian dalam usaha memastikan profesion itu terpelihara selain menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia.

"Pihak kementerian berasakan para guru perlu mempunyai piawaian kemasukan tertentu atau perlesenan khusus sebagaimana doktor, peguam mahupun akauntan yang memiliki lesen dalam profesion masing-masing bagi menjaga profesionalisme," katanya kepada pemberita.

Bagaimanapun katanya, perkara itu masih pada peringkat cadangan awal dan perlu diteliti lebih mendalam sebelum keputusan dibuat.

"Kajian juga belum dibuat kerana benda ini bukan mudah, ianya melibatkan seramai 390,000 guru di negara ini," katanya.-Bernama.

Bagaimana dengan cikgu-cikgu yang dimasukkan ke universiti perguruan macam UPSI dan lain universiti dan mereka dah ada ijazah takkan nak kena ada lesen pulak.Zaman dulu-dulu semua anak murid takut cikgu zaman sekarang anak murid tak takut cikgu. Anak murid pukul cikgu ,goda cikgu dan tumbuk cikgu. Cikgu zaman sekarang pulak rogol murid, liwat anak murid , cabul anak murid dan cikgu hisap dadah pun ada , sama naik dan sama deras dengan anak murid!

Eloklah bagi lesen kat cikgu. Yang tak ada lesen kira cikgu haram yang ada lesen cikgu halal. Sama macam judi yang halal ada lesen yang haram tak ada lesen. Umno-Bn suka cakap ikut nak terbit tak kira apa yang dicakap itu logik ataupun tak logik. Habuan nak perlepas bila timbul isu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan