Jumaat, 18 Februari 2011

Umno Mahathir dengan Umno Najib tak sama


Mantan PM Tun Mahathir yang cuba menampakkan dirinya sebagai pejuang Melayu tulen sebenarnya sudah terlebih lajak daripada apa yang PM Najib perjuangkan sekarang 1Malaysia.
Najib mahu jadikan negara ini satu bangsa yang dinamakan bangsa Malaysia macam Indonesia yang bergelar bangsa Indonesia.Tun banyak bercakap nasionalisme Melayu bila dah tak ada kuasa.

Umno Mahathir dengan Umno Najib nampak macam berlaga dah tak sama dah.Tun bebai macam manapun nak perjuangkan Melayu Tun dah tak dak apa dah.Boleh bercakap ja tapi belum tentu laku.Tun Mahathir masih menaruh harapan jambatan bengkoknya dibina bersama wawasan 2020 sementara Najib dengan konsep 1Malaysia yang semakin huru hara.Yang nampak sama tang makan rasuah, seleweng duit rakyat, dulu kini dan selamanya sama...

Bolehkah Malaysia jadi macam Indonesia?Satu sekolah satu bangsa. Kita ada macam -macam sekolah.Sekolah Tamil, sekolah Cina , sekolah kebangsaan dan juga agama yang dah bertapak sejak awal kemerdekaan lagi.Semua ni dah tak boleh ubah dah ..sampai bila pun dok lagu tu la.

Kita juga tak sama macam rakyat Indonesia dan Mesir yang hanya satu bangsa.Rakyat Indonesia yang jumlahnya lebih 220 juta amat menakutkan pemerintah yang berkuasa.Rakyat Indonesia bangun berdemontrasi tumbangkan Presiden Soharto.Begitu juga bangsa Arab Mesir yang satu bangsa yang jumlahnya 80 juta penduduk menggerunkan Hosni Mubarak sehingga beliau berundur.

Rakyat Malaysia jumlah penduduknya hanya 27 juta orang ada macam-macam bangsa pulak .Jumlah sebanyak ini dengan berbilang agama dan bangsa tidak menggerunkan pemerintah yang ada untuk terus berkuasa.

Zaman Mahathir wawasan 2020, zaman Pak Lah Islam Hadhari dan kini Najib 1Malaysia.Ini semua slogan-slogan ni hanya sekadar untuk Umno-Bn terus berkuasa saja tak lebih daripada itu.Yang pasti kerajaan BN tak akan tumbang dijalanraya macam Indonesia, Tunisia dan Mesir.

Umno pandai main politik di hadapan orang Melayu cakap Ketuanan Melayu, di hadapan orang Cina dan India cakap kita semua 1Malaysia.
Baca juga;
NGO:Jatuhkan BN agenda bersama-Harakahdaily
Tidak mustahil BN boleh jatuh , kata Mahathir-TMI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan