Rabu, 2 Februari 2011

Rakyat Mesir sanggup mati selagi Mubarak tak berundur

Saya melihat secara live siaran tv aljazeera yang menyiarkan sejarah demontrasi paling besar rakyat Mesir yang mahukan presiden Mesir Hosni Mubarak berundur.Hampir dua juta rakyat Mesir berhimpun di dataran Tahrir minta Mubarak berundur segera .Akhirnya Mubarak umum akan berundur dan letak jawatan beberapa bulan lagi. Sepatah kata Mubarak ;

Mubarak also made a point of saying that he would "die in this land" - a message to protesters that he did not plan to flee into exile like recently deposed Tunisian president, Zine El Abidine Ben Ali.

Rakyat Mesir pulak mahu Mubarak berundur segera bukan beberapa bulan lagi;
But his speech will not carry much weight with protesters: they resumed their "Leave, Mubarak!" chant shortly after his speech, and added a few new slogans, like "we won't leave tomorrow, we won't leave Thursday ..."

None of the protesters interviewed earlier today said they would accept Mubarak finishing his term in office.

"He needs to leave now," Hassan Moussa said in Tahrir Square hours before Mubarak's announcement.

"We won't accept him leaving in September, or handing power to [newly-installed vice president] Omar Suleiman. He needs to leave now."

So the protests continue to feel like a waiting game – as if Mubarak is hoping to simply outlast the crowds amassed downtown.

"When the people of a nation decide something, then it will happen," said Abdullah Said Ahmed, a student from Al-Azhar University.

"The United States chooses its leaders. We're going to choose ours. Our patience can do anything."

"I'll stay here until I die or until the system changes," said Saber Shanan.Baca di sini.

Inilah yang dikatakan kuasa rakyat..kuasa tentera Mesir sendiri tidak mampu pertahankan Mubarak lagi.Pihak tentera juga terpaksa bersama rakyat bukan bersama diktator Mubarak yang akan tumbang bila-bila masa.Rakyat tidak lagi takut dengan peluru dan senjata tentera, matlamat mereka cuma satu gulingkan Mubarak bapa taghut Mesir.

Mubarak Umum Berundur Selepas Pilahnraya-Berita harian online

KAHERAH: Presiden Hosni Mubarak malam tadi mengumumkan beliau akan berundur dalam masa beberapa bulan lagi sebaik penggantinya dipilih, tindakan yang disifatkan boleh meredakan ketegangan yang semakin memuncak memintanya meletakkan jawatan sekarang.

Pengumuman itu dibuat pemimpin yang sudah berkuasa lebih 30 tahun itu di tengah ketegangan yang menyaksikan lebih satu juta rakyatnya mengadakan tunjuk perasaan terbesar dalam sejarah itu, awal semalam.

Di ibu negara, Kaherah iaitu di Dataran Tahrir, penunjuk perasaan yang berkumpul dan menguasai dataran itu sejak seminggu lalu bersorak meraikan pengumuman Mubarak yang disiarkan stesen televisyen.

Namun sebaik ucapan pemimpin yang berusia 82 tahun itu selesai, ramai yang sangsi sama ada peralihan kuasa itu berlarutan berbulan-bulan lagi sedangkan pembangkang mahu Mubarak segera meninggalkan jawatannya bagi mengelak Mesir dilanda krisis penentangan lebih buruk.

"Keluar, keluar", demikian teriakan sebahagaian penunjuk perasaan yang mahu Mubarak yang kini memasuki pemerintahan penggal kelimanya supaya segera berundur.
Tampil dengan tenang dengan memakai kot dan bertali leher, Mubarak berkata: "Saya berkata dengan ikhlas dan prihatin dengan keadaan yang berlaku sekarang bahawa saya tidak akan mempertahankan jawatan presiden.

"Masanya sudah cukup untuk saya berkhidmat untuk negara dan rakyat.

"Saya kini berhasrat untuk menyelesaikan tugas saya untuk negara dengan memastikan proses peralihan ini berlangsung dalam keadaan aman dan lancar," katanya. - Reuters

Mubarak's televised announcement came after eight days of unprecedented nationwide protests [EPA]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan