Khamis, 30 September 2010

Dok tunjuk rakyat Kelantan miskin rakyat Negeri 9 makan telor katak dan berudu

Baru beberapa hari Allahyarham Che Hashim Sulaima adun Galas meninggal dunia RTM 1 dan TV3 dah mula tunjuk rakyat Gua Musang dalam DUN Galas hidup miskin, nasib mereka tak terbela. Shafie Apdal Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah pun tumpang sekaki dalam RTM 1 dok minta geran tanah daripada Kerajaan negeri Kelantan untuk penduduk dalam dun Galas. Kata Shafie Apdal wakil 'bidan terjun' , "Duit dah bayar geran tak dapat." Tu antara kelaku pemimpin Umno dan media yang mereka kuasai setiap kali ada pilihanraya.Jangan terkejut ...

Dalam dok kalut-kalut tayang rakyat Kelantan miskin terbaca berita Bernama yang dipetik Utusan Malaysia Online media Umno yang 'anti judi' melaporkan 50 Keluarga Termakan Telor Katak?;

JEMPOL 29 Sept. - Seramai 50 keluarga yang kebanyakannya penoreh getah di Ladang Sebaling terpaksa menerima hakikat kemungkinan terminum dan termakan telur katak atau berudu.

Ini disebabkan mereka dibekalkan dengan air dari satu kawasan paya yang terletak di pinggir hutan tidak jauh dari kawasan penempatan ladang itu, yang pemprosesan airnya dilakukan oleh pekerja Indonesia yang bertugas menjaga alat pam dan rumah rawatan air yang sudah usang.

M. Kalimmah, 52, berkata, mereka dibekalkan air percuma tetapi kualitinya tidak dijamin bersih.

"Ia kotor dan kadang-kala berwarna coklat. Kalau musim hujan lagi teruk, ia akan berlumpur dan pernah keluar anak berudu dari paip rumah saya," katanya kepada Bernama.

Beliau yang berpendapatan RM600, kurang senang dengan bekalan air di situ walaupun rumah yang disediakan kepada mereka oleh pihak ladang agak selesa.

K. Sivakolunthu, 62, sanggup menunggang motosikal setiap hari untuk ke Ladang Geddes berhampiran bagi mendapatkan bekalan air yang lebih bersih.

"Setiap hari saya kena bawa balik air paip dari Ladang Geddes dalam tiga bekas botol besar. Saya tidak boleh minum air di rumah ini, ianya berbau dan ada banyak mendapan," katanya.

Beliau sudah lapan tahun tidak menggunakan air di rumahnya untuk minum tetapi isterinya terpaksa menggunakan air di situ untuk memasak, mandi dan mencuci.Seterusnya Bernama melaporkan;

"Jika ada kelahiran bayi, bayi itu terpaksa minum susu yang dibancuh dengan air dari paya," kata seorang ibu yang enggan dikenali.

Baca semua klik tajuk di atas.

Ingatkan termakan telor ikan buntal, ikan temakul rupa-rupanya termakan telor katak.

3 ulasan:

  1. cian blog bawean termenung 2 mp segambut dah takda kat cini

    BalasPadam
  2. salam...
    suka sgt jaje kburukan org..kbrukan sdiri dsorok ketepi..nilah sikap pilitik UMNO memburukkan parti lawan utk meraih undi...wallahua'lam

    BalasPadam
  3. Bawean...nanti sya akan usahakan tq!

    BalasPadam