Selasa, 27 Julai 2010

"Aku kata sapa yang curi bukan Pa yang curi"

Bila timbul isu pertemuan PJ Pas Selangor Hasan Ali dengan Mufti Perak Harussani ada kawan-kawan masih tak puas hati dengan penjelasan Hasan Ali. Mufti Perak nak kata apa pun biaqpila tapi yang masih mengkelan dan mengerutu ialah apabila Hasan Ali kata pertemuan itu bukannya bincang perpaduan Umno-Pas tapi nak cari pengalaman daripada Harussani yang berpengalaman selama 30 tahun sebagai mufti.

Pertemuan tersebut diatur bagi membolehkan saya meninjau ilmu dan pengalaman beliau secara amali mengurus Hal Ehwal Islam dan Adat-adat Melayu. Saya dimaklumkan beliau telah berkhidmat lebih 30 tahun sebagai Mufti dan sebelum itu menjawat jawatan sebagai Kadhi Besar Negeri Perak Darul Ridzuan. Ilmu dan pengalaman yang begitu luas yang beliau miliki sudah tentu dapat dimanfaatkan untuk kebaikan bersama dan umat Islam seluruhnya.Baca semua di sini.

Teringat aku akan kisah dalam sebuah masjid bila duit dalam tabung masjid hilang. Tukang cuci masjid pun tuduh orang itu dan orang ini. Kebetulan seorang jamaah masjid itu tiap-tiap hari solat jamaah lima waktu kat masjid .Nama panjang dia Mustapa nama pendek dia Pa.Besa la orang Utara sebut nama tak habis depa panggil nama pendek ja. Tukang cuci masjid buruk-burukkan kepada jamaah masjid yang lain kata Pa yang curi duit tabung masjid. Berita itu sampai ketelinga Pa. Pa datang kepada tukang cuci masjid itu dan terus tampar tukang cuci masjid dan kata , "Pasai apa hang tuduh aku curi duit tabung masjid , hang nampak ka aku yang curi?" Jawab tukang cuci masjid itu terketar-ketar ,"Aku bukan kata Pa yang curi aku kata 'sapa' yang curi....

Kata Khalid Samad dalam blog beliau;

Dalam masa yang sama, ada pula yang mengatakan bahawa Tan Sri Harussani tidak berbohong dalam soal ini, kerana Dato’ Dr. Hassan Ali ingin melepaskan dirinya dari dikenakan tindakan disiplin setelah menerima amaran keras tidak lama dahulu. Ini merupakan satu kemungkinan sahaja, akan tetapi amatlah malang sekiranya PAS Selangor mempunyai seorang Pesuruh Jaya yang menipu. Berdasarkan tarbiyyah dan latihan keagamaan yang dibangga-banggakan sebagai asas kekuatan PAS, kemungkinan adanya Pesuruh Jaya Negeri yang sanggup berbohong adalah hampir mustahil! Ianya satu kemungkinan yang perlu ditolak, mentah-mentah. Tidak mungkin Dato’ Pesuruh Jaya menipu kepada ahli dan pimpinan PAS serta rakyat jelata. Tidak mungkin!
Kesilapan Dato’ Dr. Hassan Ali hanyalah kerana membenarkan dirinya ditipu oleh seorang Mufti UMNO/BN yang tegar. Kesilapan beliau adalah kesilapan menghormati dan menyanjungi Tan Sri Harussani dan menjadikan beliau sebagai seorang pakar rujuk. Kesilapan ini adalah kerana kurang bijaknya beliau dalam mengenali sifat lawan. Namun, kurang bijaknya itu bukanlah satu kesalahan. Seperti kata-kata pujangga Inggeris, “stupidity is not a crime”.
Baca lagi di bawah.

Berkaitan;

Harussani Berbohong?-Blog Khalid Samad
Pas minta Umno lupakan dialog, tetap tidak mahu layan-Malaysian Insider
Pas tidak perlu orang tengah bincang perpaduan-Nik Aziz -Berita Harian Online
Harussani: 'Ya , Hasan jumpa saya tapi tak bincang kerjasama politik'-Malaysian Insider.
Mufti Perak :Saya tidak berbohong-Malaysiakini

1 ulasan:

  1. Salam...
    apa yg kt bt la ni kena jelas di mata rakyat dan pimpinan lain...skrg ni slh ckp jek...statment tersebut akan dipusing menjadi 360 darjah...wallahua'lam

    BalasPadam