Jumaat, 30 Julai 2010

Perpaduan Melayu: Boleh makan sepinggan tapi nafsu nak makan satu lori

Cakap nak buat perpaduan Melayu memang senang. Kata orang 'macam buat cucuq dengan mulut' memang senang. Yang bercakap pulak berada di luar parti nak rangka itu ini janji bagi Pas-Umno bersatu.Hari ini kira besok bagi jadi. Semua bernafsu nakkan perpaduan Melayu Pas-Umno.

Dalam dok cakap nak satukan Umno-Pas tapi dalam masa yang sama serang-menyerang antara dua pihak tak pernah tamat. Tangan kanan mahukan perpaduan tangan kiri kutuk dan hina pemimpin Pas yang menentang perpaduan Pas-Umno. Mangsa kutukan kerana tolak pelan damai perpaduan Pas-Umno ialah Tok Guru Nik Aziz Murshidul Am Pas.

Kata Mat Sabu Ajk Pas Pusat ada benarnya, "Nak kerjasama macam mana, depan ajak elok dengan senyuman sampai ke telingga tapi di belakang mereka panah kita dengan anak panah berbisa.".Baca di sini.

Bila baca berita Malaysian Insider Penyatuan Melayu :NGO digesa hantar 50 bas rayu Nik Aziz antara lain melaporkan cita-cita Syed Azidi Syed Abdul Aziz (Kicdefella) nak satukan orang Melayu tapi dalam masa yang sama 'hentam' TGNA yang katanya jadi penghalang penyatuan Pas-Umno. Umno mau bersatu Pas tak mau sebab TGNA tak mau!

Lapor Malaysian Insider;

“Kita hendak dan perlu bergerak dengan rakyat, mengadakan pertemuan-pertemuan kecil mulai sekarang... Umno dan PAS tidak terlibat dalam usaha kami ini,” kata beliau ketika ditanya mengenai pembabitan parti-parti politik.

Ketika ditemui malam tadi, Syed Azidi berkata kegagalan kerjasama Umno-PAS berpunca daripada sikap Nik Aziz yang tidak mahukan perpaduan Melayu tercapai.

Syed Azidi berkata, kegagalan dalam mencapai kerjasama dua parti Melayu itu bukan berpunca daripada Umno tetapi PAS.

“Saya tidak lihat ia berpunca daripada Umno kerana parti itu bersedia untuk bekerjasama dengan PAS,” katanya.

“Punca utama adalah kerana halangan daripada Nik Aziz, padahal beliau sebenarnya tidak ada kuasa eksekutif untuk membuat keputusan,” katanya.

Syed Azidi mendakwa apabila Nik Aziz bersuara tiada pemimpin lain yang berani membantah keputusan itu.

“Sebenarnya dalam PAS majoriti pemimpinnya mahukan kerjasama dengan Umno tetapi dihalang oleh kumpulan menentang cadangan itu.

“Malah saya percaya kumpulan ini yang menekan Nik Aziz supaya menolak cadangan kerjasama itu kerana beliau mempunyai pengaruh besar dalam PAS,” kata beliau yang dipecat sebagai pegawai perhubungan awam PMBK tahun lalu.Baca semua klik tajuk di atas.


Dulu ada seorang yang hebat dan gagah .Orang panggil dia Abang Long .Tampar orang sana orang sini.Orang hormat kat dia sebab dia kaki pukoi dan orang lain tak suka cari gaduh. Satu hari dia dihumban ke dalam lokap kerana kesalahan yang dilakukannya. Dalam lokap semasa soal siasat ada lagi yang lebih hebat pada dia lalu tampar beliau sampai memusing. Bila beliau diikat jamin dan keluar daripada pintu lokap kawan-kawannya bertanya kepada beliau, "Bang Long macam mana kat dalam, ok ka?" Jawab Bang Long, "Hang pa tak kena hang pa tak tau, hang pa kena baru tau!". Pas dan Umno dulu besa tidur sebantal sampai sekarang masih ada pemimpin Pas yang makan pencen masa pegang jawatan dalam Kerajaan Campuran tahun 70-an.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan