Rabu, 28 Julai 2010

Benarkan Pegawai Pendidikan Berpolitik Cara Muhyidin Nak Saingi Najib?

Lapor Malaysian Insider;

Keputusan membenarkan pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 melibatkan diri dalam politik mulai 1 Ogos ini, yang diumumkan semalam adalah satu langkah “terdesak Umno-BN” yang silap, kata penganalisis politik Prof Aziz Bari.

Sehubungan itu kata beliau, kerajaan seharusnya memansuhkan terus Peraturan 21 Peraturan-Peraturan

Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 yang mengehendaki kakitangan awam memperoleh kebenaran bertulis daripada ketua perkhidmatan awam jika mahu terlibat dalam politik.

“Ia satu langkah yang silap. Dari sudut parti politik Umno, keputusan itu adalah langkah terdesak mereka, mereka cuba untuk menggunakan selok-belok undang-undang dan peraturan (untuk kepentingan Umno-BN) untuk memperdayakan rakyat,” kata Aziz ketika ditemui selepas Diskusi KAMI Ketiga yang membincangkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di sini hari ini.

“Langkah ini memang tidak logik. Pengumuman Ketua Setiausaha Negara menjadi bahan ketawa,” katanya Aziz lagi.

Aziz memberitahu langkah membenarkan guru-guru kumpulan itu terlibat aktif dalam politik akan menjejaskan aspek keberkecualian guru dalam perkhidmatan awam.

“Kita mahukan satu perkhidmatan awam yang berkecuali, kita berkompromi dengan aspek keberkecualian dengan mengeluarkan perintah baru ini,” kata beliau lagi.

Keputusan terbaru ini diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan semalam.

Menurut Mohd Sidek, langkah itu berlandaskan hakikat bahawa guru suatu masa dahulu memain peranan penting dalam memimpin masyarakat dalam senario politik negara.

“Masanya sudah tiba mereka dibenar aktif semula dalam politik,” katanya.-Malaysian Insider Prof Aziz:Benar guru aktif berpolitik langkah silap Umno-Bn.

Dulu-dulu jika para guru atau cikgu sokong parti Pas ,aktif dalam politik Pas mereka akan diberi amaran , jika masih engkar yang bertugas di Kedah misalnya akan ditukar ke pedalaman Pahang Sabah dan Sarawak. Zaman tu Umno besa la kuat lintas tepi jalan pun kalu kenal buat-buat tak kenal tapi la ni bila dah air masuk lubang hidung macam-macam peraturan dipinda untuk menyelamatkan Umno yang dah tua dan uzur.

Umno juga dulu tak sayang Pas tapi la nie sayang sungguh Umno kepada Pas .Sayang untuk selamatkan Umno supaya terus berkuasa. Yang faham , faham la yang tak faham ikut suka la.

Muhyidin Yaasin yang juga Menteri Pelajaran mahu juga pengaruhnya terus kekal dan kalu boleh pengaruhnya ditambah-tambah macam makan nasi. Satu cara nak kekal pengaruh dan kalu boleh menyaingi PM Najib ialah dengan menjadikan pegawai-pegawai pendidikan dibenarkan berpolitik dan sudah tentu mereka dijadikan 'kem' yang menyokong Muhyiddin.

Kalau cikgu boleh berpolitik sudah tentu anak murid pun boleh berpolitik..elokla murid - murid pun tak mengantuk dalam kelas . Jadikan juga matapelajaran politik sebagai satu subjek untuk peperiksaan di sekolah menengah.

1 ulasan:

  1. Salam...
    mcm2 la UMNO ni kalo dah terdesak...guru2 turut djadikan umpan..wallahua'lam

    BalasPadam