Rabu, 23 November 2011

Undang-undang haramjadah lagi mahazalim

Bil perhimpunan aman haramkan protes jalanan-Malaysiakini

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz hari ini membentangkan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman di Dewan Rakyat bagi menjamin kebebasan berhimpun.

Antara kandungan penting undang-undang yang dicadangkan itu:

(1) Notis awal 30 hari untuk berhimpun, kecuali mereka yang berada di kawasan yang dtetapkan oleh menteri dalam negeri.

(2) Selepas memaklumkan, perhimpunan boleh diteruskan, kecuali terdapat bantahan daripada polis.
(3) Tiada protes jalanan dibenarkan.

(4) Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat.

(5) Seksyen 9(5) membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000 sekiranya tiada notis awal mengadakan perhimpunan diserahkan kepada polis.

(6) Seksyen 21(3) membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000;

(7) Individu bawah umur 21 tidak dibenar menganjurkan perhimpunan; dan

(8) Kanak-kanak bawah 15 tahun tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam perhimpunan, termasuk berkaitan kebudayaan dan acara keagamaan seperti perarakan kematian yang diluluskan oleh menteri dalam negeri.

Dijadual untuk bacaan kedua pada minggu depan, rang undang-undang itu dibentangkan serentak dengan rang undang-undang lain untuk meminda Akta Polis, yang antaranya menyaratkan permit polis diperoleh sebelum mengadakan perhimpunan.-M'kini

Undang-undang baru ini lagi buruk dan lebih celaka daripada akta polis sedia ada yang mahu dimansuhkan.Lebih mencengkam setiap urat nadi rakyat yang mahu kebebasan bersuara.Lebih dasyat daripada undang-undang yang ada di negara Myanmar.Undang-undang ini buat duit untuk kerajaan kaut untung dengan mendenda penganjur sebanyak RM10 ribu jika tiada notis awal.


Apa lagi yang ada kepada anda anak muda?Anda kena bersedia ke jalanraya.Yang pinda akta perhimpunan aman tapi bagaimana dengan 8 tuntutan supaya pru dibersihkan daripada segala noda dan dosa menipu dalam pilihanraya.Kenapa ini tidak ditunaikan?8 tuntutan ini yang kita mahu bukan pinda akta berhimpun jadi lagi buruk dan dasyat!

Undang-undang baru ini jika diluluskan menjadikan kita rakyat macam lembu dalam kandang bukan dalam kondo!Di negara Arab yang dilanda kebangkitan rakyat mahukan kebebasan bersuara sekarang ini tak payah permit malah pihak berkuasa sendiri dah mula bersama rakyat berhimpun secara haram.Kita rakyat Malaysia dikepung kiri kanan depan belakang apabila mahu berhimpun.Tak sedar-sedar lagi ka kata kita dibangsatkan oleh undang-undang yang zalim ini?

Tengok gambar di bawah ni eeeeeeee tak payah permit sampai bila nak jadi lembu BN ni?
Protes di Dataran Tahrir berterusan malam tadi, mengecam majlis tentera Mesir. Ekoran tekanan kerajaan sementara menjanjikan pilihan raya Julai depan. — Foto Reuters
Protes di Dataran Tahrir berterusan malam tadi, mengecam majlis tentera Mesir. Ekoran tekanan kerajaan sementara menjanjikan pilihan raya Julai depan. — Foto Reuters/M'insider

Tiada ulasan:

Catat Ulasan