Selasa, 29 November 2011

Hanya lembu-lembu Umno-BN sokong RUU

Bil Perhimpunan Aman akhirnya berjaya diluluskan

Rang Undang-undang Perhimpunan Aman akhirnya diluluskan Dewan Rakyat selepas perbahasan kira-kira tiga empat jam oleh enam anggota parlimen.

Rang undang-undang itu - yang mengharamkan demonstrasi jalanan dan membenarkan perhimpunan lain dengan beberapa syarat ketat - lulus dengan undi suara ketika ketiadaan anggota Pakatan Rakyat yang keluar dewan sebelumnya.

 Rang undang-undang itu dibahaskan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh), Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud), Lim Guan Eng (DAP-Bagan), Abdul Hadi Awang (PAS-Marang), Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) dan P Kamalanathan (BN-Hulu Selangor).

Ia kemudiannya diikui penggulungan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.
Ahli parlimen Pakatan bertindak keluar dewan hari ini bagi membantah tindakan kerajaan yang enggan membawa rang undang-undang perhimpunan aman untuk dibincangkan di peringkat jawatankuasa terpilih.
Mereka juga membantah keputusan Yang dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang hanya membenarkan ahli parlimen kanan pembangkang untuk berbahas.-Malaysiakini.

Kebencian rakyat kepada Umno-Bn akan bertambah dari hari ke hari.Dalam dunia tidak ada satu negara pun yang tidak ada demontrasi jalanan.Myanmar yang dianggap kuku besi tu pun tak teruk macam Malaysia yang mengaku negara demokrasi tapi pintu untuk rakyat berhimpun secara aman semakin tertutup rapat.Apa kejadahnya undang-undang ini sampai rakyat yang berhimpun boleh kena denda sampai RM20,000!Memang gila babi la woiii! Rakyat bukan mahu daripada 30 hari dimaklumkan kepada pihak berkuasa turun jadi 10 hari tapi mahu akta ini dihapuskan terus.Mengarut dan cengkam rakyat.

Mengapa BN takut sangat dengan demontrasi jalanan?Adakah takut jadi macam Mesir, Tunisia,Syria,Bahrain?Setiap hari kini rakyat mereka ke jalanraya bukan duduk demo dalam kelambu atau dalam stadium nak tuntut perubahan.Akta RUU ini untuk menipu rakyat , menipu parti lawan supaya Umno-Bn terus berkuasa selama-lamanya.Senang nak menipu dalam pru kerana semua akta dah dikuku besikan.Rakyat yang melawan dah tak boleh nak buat apa-apa jika BN menipu dalam pilihanraya.Satu orang kena denda RM20,000 kalau 10 ribu ke jalanraya berapa Bn untung?

Akta RUU ini muncul setelah timbul isu pendatang haram dan warga asing diberikan MyKad supaya puak-puak ni boleh mengundi dalam pru 13 akan datang.Ini punca RUU diwujudkan supaya senang nak kawal rakyat bangun memberontak di jalanraya.Bolehkah Umno-Bn kawal kemarahan rakyat jika rakyat dah naik geram yang keterlaluan?Mereka takkan pikir lagi pasal denda RM20 ribu kalau dah naik minyak.Mereka akan terkam dan sanggup kejar walaupun lembu-lembu istimewa yang ada dalam kondo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan