Khamis, 18 Februari 2010

Pas Parti Duit?

Ini bukan aku yang kata .Aku cuma terbaca dalam blog Ust Zolkharnain Abidin- bila sauh dibongkar.Parti Pas ada macam-macam orang.Ada golongan profesional,ulama,ustaz,petani,nelayan dan juga buruh kasar. Ada yang senang ,sederhana,miskin dan juga golongan peniaga yang sokong Pas. Golongan yang jadi petani bila dapat hasil padi mereka keluarkan zakat kepada Pas melalui Pas cawangan-cawangan untuk gerakkan aktiviti-aktiviti kebajikan yang dijalankan oleh Pas.

Begitu yang yang jadi peniaga mereka turut menyumbang kepada Pas atas nama fisabilillah atau zakat untuk bantu Pas tambahkan sumber kewangan.Kalau harap duit yuran ahli berapa sen sangat Pas dapat.

Kata Ust Zolkharnain dalam blog beliau;

“Syeikh, PAS tiada masalah dengan dasar tetapi PAS akan rosak kerana orangnya. Anta laku dalam PAS bila anta banyak duit atau orang nampak anta pandai cari duit. Bila itu semua tidak ada, anta tunggulah. Sealim mana pun, anta tak akan dapat tempat.”

Panjang benar luahan hatinya. Entahlah, saya tidak berani mengiakan seratus peratus dakwaan itu. Namun, sekali pandang terasa benar juga dakwaan itu.

“Ini pengalaman ana syeikh…!” katanya. Ungkapan itu menjadikan saya mengakui bahawa apa yang didakwanya itu adalah benar. Mencecah 95 peratus.

Mendengar kata-katanya itu, ingatan saya pantas menangkap wajah beberapa individu kenalan saya. Suatu masa, ketika mereka berduit mereka disanjung dan dihormati. Nama mereka disebut dimana-mana. Kadang-kadang tersedak air pun nama mereka disebut.

Namun apabila mereka ditimpa musibah dan tidak mampu lagi menyumbang kepada PAS, mereka tidak disebut lagi. Nama orang lain pula mengambil tempat mereka.

Tetapi, apabila mereka berjaya dan berduit semula, nama mereka disebut semula. Mereka disanjung semula kerana mereka kembali berduit dan boleh menyumbang semula kepada PAS.

Itu yang saya faham daripada apa yang diucapkan oleh sahabat saya ini. Telefon bimbit saya semakin berbahang, bukan sahaja kerana terlalu lama dalam talian tetapi kerana isu yang dibualkan juga semakin panas.

“Tuuutt…”, talian telefon terputus. Agaknya telefon bimbit kami sudah tidak sanggup lagi turut terlibat dengan isu yang kami bincangkan.

“Macam ni syeikh…, PAS sekarang ni, ada kawan tetapi tidak pandai berkawan. Ada musuh tetapi tidak pandai berkelahi…”Baca di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan