Rabu, 23 Mei 2012

Tak habis-habis Umno dengan idea negara bangkrap

Ramai rakyat Malaysia menonton siaran debat PTPTN antara Ketua Pemuda Umno Malaysia dan Pengarah Strategik PKR saudara Rafizi Ramli malam tadi.Syabas kepada Astro Awani dan sinarharian yang berani buat siaran secara langsung.Ini yang rakyat mau lihat bukan hanya menonton siaran propaganda TV3/RTM yang kini hanya tayangkan muka Najib menjelang pru13.Rakyat dah naik muak dengan cara lama TV3/RTM sampai ada yang tutup tv tersebut setiap kali siaran berita disiarkan.

Apa yang dilihat dalam debat PTPTN antara Khairy dan Rafizi bukan soal-sapa kalah sapa menang tapi hujah yang diutarakan kedua pihak jadi penilaian rakyat yang menonton debat PTPTN.Khairy dalam hujah beliau pertahankan supaya PTPTN tidak dihapuskan dengan berkata jika pendidikan percuma untuk rakyat dilaksanakan negara ini boleh bangkrap!Tak habis-habis pemimpin Umno daripada atas sampai ke bawah dengan idea berdoa supaya negara Malaysia bangkrap!bangkrap! bangkrap! kalau bagi pendidikan percuma dan tolong rakyat.

Bagaimana dengan tolong kroni bagi projek mega berbilion ringgit?.Buat stadium runtuh, buat masjid runtuh malah buat stesen bas pun boleh runtuh.Adakah ini bukan satu pembaziran?Beli kapal selam berbilion ringgit komisen pulak bawah meja cecah beratus juta ringgit.Tibai duit lembu NFC corp RM250 juta untuk satu famili.Ni punca sebenar negara akan bangkrap bukan kerana buat kebajikan untuk rakyat.

Satu soalan yang tidak dihawab oleh Khairy secara tepat ialah isu hutang Tajudin Ramli bekas CEO MAS yang dilupuskan berjumlah RM500 juta lebih sedangkan pelajar yang berhutang tidak bayar balik disenaraihitamkan.Malah Khairy berlagak jadi peguam Tajuddin Ramli dengan pertahankan Tajuddin Ramli dengan alasan yang nampak membodohkan diri beliau sendiri.

Begitu juga dengan soalan yang berkaitan dengan zaman Pak Lah Badawi jadi PM yang guna wang Petronas ke mana dibelanjakan dan berapa banyak disalurkan untuk bidang pendidikan .Ini juga Khairy jadi pening nak jawab sedangkan masa Pak Lah jadi PM Khairy yang juga menantu Pak Lah jadi orang kanan Pak Lah di Putrajaya.Khairy tak jawab soalan tapi corner-corner!

Baca;
Khairy:Negara muflis jika ikut Buku Jingga-Sinar
Rafizi:Hutang PTPTN boleh dihapus jika kerajaan ada kemahuan-Sinar
Pendidikan percuma dasar bersama Pakatan-Sinar


1 ulasan:

  1. macam mana KJ boleh masuk perangkap UMNO sendiri..
    takkanlah lepasan oxford ni tak terfikir..
    UMNO nak musnsnahkan imej KJ..
    Tahniah Rafizi..
    beliau buat homework yang baik sebelum
    ke gelanggang..

    BalasPadam