Khamis, 24 Mei 2012

Di Mesir 'Firaun' Mubarak didakwa di mahkamah ,di Malaysia rakyat kena belasah berdemo dihadapkan ke mahkamah

Di Mesir ketika ini sedang berlangsung pilihanraya memilih Presiden baru negara itu selepas tumbangnya 'Firaun' Hosni Mubarak yang zalim dan kejam.Sejumlah lebih kurang 50 juta rakyat Mesir layak mengundi untuk pilih calon-calon presiden pilihan mereka yang bertanding seramai 13 orang daripada pelbagai latarbelakang dan ideologi.

Hosni Mubarak berkuasa di Mesir selama 30 tahun .Tapi apa yang ingin saya katakan ialah kini Hosni Mubarak yang tumbang akibat kebangkitan rakyat Mesir dan berada dalam keadaan uzur sedang dibicarakan di mahkamah Mesir kerana didakwa membunuh seramai 700 orang penunjuk perasaan semasa demontrasi anti Mubarak,rasuah dan salahguna kuasa.Dua anak beliau Gamal dan Alaa turut didakwa.

Kita tengok pulak di Malaysia apa yang terjadi adalah sebaliknya.Para demontrasi demo Bersih 3.0 yang gambar mereka dikeluarkan dalam media massa kini sedang dicari polis disegenap pelusuk negeri supaya serah diri.Pemimpin Pakatan Rakyat dan penganjur Bersih3.0 dihadapkan ke mahkamah.

Salahlaku polis,keganasan pihak polis yang belasah rakyat dalam demo Bersih 3.0 yang diarahkan oleh pihak atasan pemerintah regim Umno-BN tidak dipersalahkan .Walaupun Majlis Peguam.Suhakam kata pihak polis bertindak ganas dalam demo Bersih 3.0 pihak kerajaan hanya buat telinga pekak badak sebab merekalah yang arahkan polis bertindak ganas.Teguran Majlis Peguam terhadap pihak polis dan regim pulak dibalas kerajaan regim Umno-BN untuk tubuhkan Majlis Peguam yang baru.Nampak dak betapa gilanya pemerintah regim Umno-BN.


CALON bakal presiden baru Mesir, Mohammed Mursi (kanan), sedang mendaftar untuk mengundi di Sharqiya, Timur Cairo, Mesir, hari ini. Penduduk Mesir mula mengundi semalam dan hari ini bagi memilih pemimpin yang akan menggantikan Hosni Mubarak, 84, yang dilaporkan uzur. Mohammed Mursi dianggap calon pilihan bertanding bersama 10 calon lain. - Foto EPA/Berita harian online
Berkaitan;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan