Selasa, 1 Mei 2012

Bukan transformasi tapi kuku besi

Hari ini 1Mei seluruh dunia sambut Hari Buruh atau juga dikenali sebagai Hari Pekerja.Seluruh dunia dalam organisasi pekerja ke luar ke jalanraya untuk berdemontrasi luahkan hak mereka.Di negara kita polis berkawal dan siap siaga untuk halang sebarang perhimpunan di jalanraya atau di Dataran Merdeka sempena 1Mei sebab demam belum kebah dengan ratusan ribu rakyat turun ke jalanraya dalam demo Bersih 3.0 28 April.

Saya nak tunjuk di sini betapa negara jiran kita yang serumpun dengan kita Indonesia begitu terbuka dengan ruang demokrasi di negara mereka.Kepala pemerintah dan menteri yang berkuasa tidak halang sebarang perhimpunan apa pun.Nak buat demontrasi apa pun buatlah.Rakyat Indonesia pulak memang terkenal dengan keberanian dalam berdemontrasi.Maklumlah mereka merdeka dengan darah kita merdeka dengan sebatang pen.Tapi kini rakyat Malaysia dah mula bangkit untuk tumbangkan pemerintah regim Umno-BN yang dah berkuasa selama 54 tahun.Tahniah!

Sempena 1Mei di Indonesia pemerintah Indonesia bersiap sedia untuk kawal demontrasi ratusan ribu rakyatnya dijalanraya.Mari kita baca apa kata pemerintah Indonesia apabila rakyatnya mau keluar ke jalanraya untuk berdemontrasi sempena 1Mei.Copy paste daripada bahasa Indonesia;

”Tuntutan mereka silahkan saja disampaikan supaya kepentingan mereka didalam manfaatkan 1 Mei itu bisa dilakukan. Tetapi, aktivitas masyarakat harus tetap berjalan. Tidak ada masyarakat yang terintimidasi oleh kegiatan mereka di jalan,” ungkapnya.-Menteri Koordinator Politik, Hukum, dan Keamanan Djoko Suyanto dan Kepala Badan Intelijen Negara (BIN) Marciano Norman

Kapolri Timur Pradopo menambahkan, aparat kepolisian akan menitikberatkan pengamanan di beberapa kawasan antara lain DPR dan Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi. Di mana, personil yang akan diterjunkan menurutnya, akan disesuaikan.
Sementara, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) melalui Juru Bicara Presiden Julian Aldrin Pasha meminta agar aparat kepolisian dan Menakertrans dapat memastikan bahwa demonstrasi dapat berlangsung tertib dan lancar.
“Jika memang ada unjuk rasa dilakukan oleh para buruh, itu harus benar-benar berlangsung dengan tertib, tidak mengganggu ketertiban umum, lalu lintas. Sehingga prosesi perayaan demo itu sendiri tidak berkurang nilainya,” katanya.
Presiden, tambahnya juga turut merayakan May Day. Sehingga, hak politik warga negara untuk berdemo dihormatinya. Meskipun begitu, diharapkan demo itu tidak menjadi kontra produktif dan anarkis, karena tidak ada yang bisa menerimanya.
”Kami percaya para buruh yang turun melakukan aksi unjuk rasa, Insya Allah akan tertib,” tukasnya.
Staf Khusus Presiden Bidang Komunikasi Politik Daniel Sparingga menambahkan, Presiden SBY mengajak seluruh rakyat Indonesia untuk berbagi simpati dengan kaum buruh yang akan merayakan May Day. Tahun inipun, Presiden SBY tambahnya telah membuat sejumlah keputusan strategis bagi peningkatan kesejahteraan buruh.
”Selain mengucapakan Selamat Hari Buruh, Presiden SBY akan menyimak pesan politik yang disuarakan dalam pawai buruh tahun ini. Presiden berharap semua pawai akan berjalan tertib,” ujarnya.-petikan dari i.indonesiamedia.com.
Baca lagi di sini dan sini.
Pemerintah Indonesia bagi sokongan untuk rakyat mereka berdemontrasi.Tidak ada repot polis oleh barua dan pencacai Umno untuk halang demontrasi macam di Malaysia.Regim Umno-Bn buat macam-macam tranformasi tapi apa yang dilihat jadikan pasukan polis lebih ganas yang teramat.Macam anjing yang kelaparan menunggu rakyat yang berbaju kuning untuk dilanyak,dipukul dan ditangkap sesuka hati.Media Umno-BN tutup kekejaman pihak berkuasa supaya orang kampung dan desa percaya bulat-bulat apa yang disuapkan media regiim Umno-BN.Ini bukan transformasi tapi kuku besi!
Rakyat kita kaum pekerja tidak boleh tunjuk rasa atau berdemontrasi untuk suarakan hak mereka.Hari cuti regim BN suruh kita duduk rumah layan media propaganda BN yang penuh dengan pembohongan.


Setiap kali habis demo yang diulas media pembohong Umno ialah demontrasi ganas.Memang la ganas .Yang ganas tu regim Umno-Bn yang jadikan polis barua mereka.Bukan rakyat.Rakyat hanya ada dua tangan polis bawa mai gas pemedih mata, water cannon, bom asap untuk zalimi rakyat sendiri.Satu dunia dah tahu bahawa kerajaan regim Umno-BN ni zalim dan kaki pembohong.Dalam dunia ni hanya Malaysia saja habis demo pihak polis buat rakaman video dan paksa rakyat suruh tengok.Dulu boleh la dah puas bunuh orang Melayu di Memali lepas tu pakat buat lakonan semula.Paksa orang kampung supaya percaya yang salah orang Memali bukan polis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan