Jumaat, 25 Mei 2012

Bekas PM Mesir kena baling kasut

PM era Mubarak dibaling kasut-Beritaharianonline


PENUNJUK perasaan mengangkat kasut ketika mengejar Ahmed Shafiq yang tiba untuk mengundi di Kaherah, semalam.
PENUNJUK perasaan mengangkat kasut ketika mengejar Ahmed Shafiq yang tiba untuk mengundi di Kaherah, semalam.
Ahmed Shafiq dikejar pengundi pada hari kedua pilihan raya presiden

KAHERAH: Bekas perdana menteri dan panglima tentera udara era Hosni Mubarak yang menjadi antara 12 calon bertanding jawatan presiden Mesir, Ahmed Shafiq, 70, menjadi sasaran kemarahan pengundi yang membaling batu dan kasut ketika beliau tiba di sebuah pusat mengundi semalam.Laporan menyatakan, sebaik tiba di pusat membuang undi Fatima Anan di sini, penunjuk perasaan yang memegang kasut dan batu mula melaungkan kata-kata: “Penjenayah sudah sampai, pengecut sudah ada di sini, pergi jahanam dengan undang-undang tentera!”.Tidak cukup dengan itu, mereka terus mengejar Shafiq sambil melempar kasut dan batu ke arah tokoh itu yang bergegas masuk ke dalam keretanya sebaik mengundi.

Shafiq sebelum ini secara terbuka mengecam kebangkitan golongan muda di Mesir yang menunjuk perasaan sehingga Mubarak digulingkan, menyebabkan beliau menjadi antara tokoh paling dibenci dalam pilihan raya kali ini.

Kabinet Mesir kemudian menawarkan untuk meletak jawatan, tetapi tidak diterima tentera, mengakibatkan bantahan semakin memuncak.

Mereka juga membawa gambar dua mangsa yang terbunuh ketika kebangkitan, Alaa Abdel hadi dan Mina Daniel, sambil menegaskan tunjuk perasaan diadakan bagi mengingatkan pengundi, bahawa tanpa pengorbanan golongan muda Mesir, pilihan raya tidak mungkin dapat diadakan.


Ha ha ini yang ditakutkan diktator di seluruh dunia.Ini yang ditakutkan Najib,Tun Mahathir jika  tumbangnya regim Umno-Bn dan hilang kuasa di Putrajaya.Cuba tengok sekarang pihak gerombolan main taktik kotor serang ceramah PR tapi dituduhnya rakyat yang ganas mau rampas kuasa secara ganas.
Baling batu sembunyi tangan.Ludah ke langit jatuh dalam mulut sendiri.Tuiiih! Tun Madey kata demo ganas akan ekori kekalahan Pakatan.Siapa yang ganas?Umno yang ganas atau rakyat yang benci Umno-BN?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan