Selasa, 14 Jun 2011

Lagi kebajikan cara Umno, diskaun untuk orang kaya

Pengarah Ditamas beri Khir Toyo 'diskaun' takut bisnes terancam-M'insider

Seorang pengarah syarikat memberitahu Mahkamah Tinggi Shah Alam bahawa dia menjual banglo dan dua bidang tanah kepada bekas menteri besar Dr Mohd Khir Toyo pada harga RM3.5 juta meskipun ia dibeli dengan harga RM6.5 juta kerana bimbang dengan nasib perniagaannya di Selangor.

Pengarah Ditamas Sdn Bhd Shamsuddin Haryoni yang menyambung keterangan hari ini selepas ditangguhkan minggu lalu kerana kurang sihat berkata, Dr Khir telah menolak tawarannya antara RM5 dan RM5.5 juta, sebaliknya mahu membeli hartanahnya di Seksyen 7 itu dengan hanya RM3.5 juta.

“Kami ada projek di Selangor, bisnes di Selangor dan menteri besar mahu membeli rumah saya dengan harga RM3.5 juta,” kata Shamsuddin di Mahkamah Tinggi hari ini.

“Jadi, kami bersetuju. Saya risau kedudukan saya sebagai ahli perniagaan dan saya bimbang bisnes saya akan tergugat,” katanya lagi.

“Saya tak sangka harga yang ditawarkan (Dr Khir) rendah. Saya ingatkan (Dr Khir runding) dalam RM5 juta hingga RM5.5 juta.

“Setelah berbincang dengan isteri saya, saya bersetuju untuk jual dengan harga itu memandangkan dia menteri besar Selangor. Kalau saya tak terima, saya khuatir status saya sebagai ahli perniagaan akan terjejas,” katanya.

Selain itu beliau berkata, rumah tersebut juga dibeli olehnya kerana tiada pilihan. Katanya, selepas Datuk Sumadi Ismail, yang juga saksi pendakwaan menolak untuk membeli rumah tersebut, beliau diminta Dr Khir untuk beli rumah itu.

“Saya mendapat tahu, selain saya, Datuk Khir juga berminat untuk membeli rumah tersebut. Selepas itu, ada beberapa perbincangan antara saya, Datuk Sumardi dan Datuk Khir.

“Datuk Khir menyuruh Datuk Sumardi membeli rumah tersebut, tetapi beliau tidak boleh kerana ada komitmen lain. Kemudian Datuk Khir menyuruh saya pula membeli rumah tersebut,” katanya.

Selain itu, ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya, mengapa beliau bersetuju untuk membeli rumah tersebut, katanya, “saya seorang ahli perniagaan di Selangor yang mempunyai banyak projek hartanah.”

“Bila menteri besar menyuruh saya membelinya, saya tak ada pilihan. Saya perlu membelinya,” katanya.-M'insider.

Diskaun untuk si kaya sebab dapat projek.Kalau bagi diskaun pada rakyat marhaen, rakyat miskin tak dapat apa kosong.Ini kebajikan cara Umno, berlegar di kalangan orang kaya, orang besar.Ada pi ada mai..ada masyuuuk.Subsidi untuk rakyat kena potong subsidi untuk pengeluar tenaga bebas dirahsiakan.Subsidi minyak diesel untuk nelayan kena potong.Ikan naik harga 30 peratus pengguna jadi mangsa.Nelayan mogok BN ugut tarik lesen.

Kepada orang Melayu yang masih kelam dan kabur, masih berkarat dengan Umno cuba tengok -tengok dengan tokoh Melayu-Jawa di atas yang pernah dabik dada kata pejuang bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan