Rabu, 28 Mac 2012

Lynas:Pemimpin Umno-Bn cakap macam orang mabuk ubat

Baca betul-betul dan hingga kini tak terjawab satu soalan, kenapa projek Lynas ni dibawa ke Malaysia dan tidak di tempat asalnya di Australia kalau tak merbahaya?Sekarang ni Menteri dan PM cakap macam orang mabuk ubat atau terlebih dos isu Lynas .Sekejap kata tak merbahaya sekejap kata akan diberhentikan jika ada kajian saintifik kata projek Lynas merbahaya.Tapak projek Lynas dah nak siap tapi cakap pemimpin Umno-Bn berubah-ubah kata orang sekarang flip-flop.Adakah Australia begitu bodoh nak terima sisa bahan radioaktif  ke negaranya jika kilang pun bawa mai ke Malaysia?


Kilang Lynas dah nak siap baru nak buat kajian bahaya atau tidak kepada nyawa manusia kesan sisa buangan radioaktif kepada nyawa penduduk Gebeng dan Kuantan.Kalau sisa buangan tu tak bahaya kenapa hingga kini masih cari tempat sesuai nak buang sisa buangan tersebut?Kenapa tak longgok depan rumah MB Pahang, depan rumah PM , depan rumah menteri dan pemimpin Umno termasuk JKKK Umno?Dah selamat apa nak takut.


Untuk menyedapkan hati rakyat Pahang yang tinggal berdekatan tapak projek Lynas maka berkatalah MB Pahang Adnan Yaakob bahawa nilai tanah kawasan berhampiran tapak projek Lynas meningkat.Ha ha..Ni perangai Umno nak tipu Melayu hidup-hidup yang penting nilai tanah bukan nyawa manusia yang akan terima bala akibat projek Lynas.Bohong la jangan tak bohong untuk halalkan apa yang hang pa buat.

Lynas mesti dapat kebenaran hantar balik sisa ke Australia-Maysiakini

Kerajaan Malaysia tegas dengan syaratnya supaya Lynas Corporation (Lynas Corp) mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa Australia untuk menghantar sisa dari kilang nader buminya di Kuantan, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.     
    
Setakat ini, katanya, Australia belum menghubungi Malaysia secara formal sama ada berhasrat untuk menolak sisa berkenaan dari loji tersebut.
    
"Kita telah meletakkan syarat. Jika mereka gagal berbuat demikian, mereka perlu mencari tempat lain untuk membuang sisa," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen semalam.  
    
Kerajaan telah menetapkan lima syarat khas bagi membolehkan Lynas Corp mendapat lesen Operasi Sementara di bawah Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB).

Syarat itu termasuk menentukan lokasi bagi Kemudahan Buangan Sisa Tetap  (PDF).
    
Sementara itu, Ongkili berkata, sebuah panel penilaian sembilan anggota terdiri daripada pakar-pakar dari agensi kerajaan dan badan swasta telah dibentuk bagi mengendali audit kejuruteraan ke atas kilang yang dicadangkan itu.
 
"Kami mahu mereka melakukan pemeriksaan rawak, kerana rakyat mempersoalkan sama ada mereka (kilang) melakukan perkara yang betul," katanya.   
    
Terdahulu, ketika menggulung usul Menjunjung Kasih Titah Diraja bagi kementerian itu, Ongkili menegaskan bahawa segala tindakan kerajaan adalah berdasarkan peraturan dan prosedur semasa serta mematuhi standard antarabangsa.
    
Katanya, kerajaan akan sentiasa membuat penambahbaikan dan mendapatkan penglibatan orang awam khususnya penduduk di sekitar Kuantan supaya pengertian yang betul dan maklumat yang tepat diperolehi oleh semua pihak.  

- Bernama

2 ulasan:

  1. kes buat dulu, duit masuk dulu...rakyat mana faham benda2 saintifik ni...apa susah kalau tak bahaya dan betul2 prihatin pada rakyat indahkan seluruh putrajaya dan isi2nya ke tapak kilang lynas dan penduduk sekitar pulak pindahkan ke Putrajaya..tengok sapa setuju..lagipun boleh buat projek pembinaan baru ..bina Putrajaya baru..

    BalasPadam
  2. mmg mabuk laut mb pahang ni...pundekkk laa!

    BalasPadam