Isnin, 23 April 2012

Skandal Scorpene:Kalau kena tangkap di Eropah jangan terkencing



Isu Scorpene:Pegawai Malaysia boleh ditahan ,kata peguam-malaysiakini
Menteri pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berdepan dengan kemungkinan ditahan di Eropah, seperti yang dialami bekas presiden Chile Augusto Pinochet, sekiranya enggan menghadiri inkuiri di Perancis berhubung pembelian kapal selam Scorpene.

Seorang peguam terkemuka dalam negara berkata, sekiranya prosiding mahkamah Perancis itu tidak memihak kepada pegawai Malaysia, pendakwaan mungkin dibuat ke atas perdana menteri atau menteri pertahanan.

Seperti juga permohonan oleh kerajaan Sepanyol kepada Britain untuk menangkap Pinoche, kerajaan Perancis boleh memohon kepada anggota Kesatuan Eropah untuk menahan pegawai Malaysia yang didakwa itu, sekiranya mereka memasuki negara Eropah.

Pinochet ditahan pada 1998 di hospital London Bridge atas waran Interpol – yang mendakwa beliau melakukan kekejaman ke atas warga Sepanyol.

Khamis lalu, Paris Tribunal Grande Instance menerima senarai saksi yang dicadangkan Suaram dalam kes ke atas syarikat pertahanan Perancis, DCNS atas dakwaan membayar komisyen haram ke atas pegawai Malaysia dalam penjualan dua kapal selam Scorpene.

Antara saksi yang disenaraikan Suaram ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan juga Ahmad Zahid.

Persoalan yang timbul kini adalah sama ada mahkamah Perancis berkuasa untuk memerintahkan pegawai Malaysia untuk hadir ke prosiding mahkamah di Paris.-m'kini


Dah ramai rakyat Malaysia kena sepak,kena terajang,ditahan ISA, mati dalam penjara , kena bunuh macam di Memali kerana lawan Umno-BN.Tapi kata orang sepandai-pandai tupai melompat jatuh juga ke tanah.Hari ni hari kita kena lanyak..tak lama lagi yang lanyak kita pulak diheret ke mahkamah.Jangan terkencing sudah!


Berkaitan:
Najib enggan jawab isu Scorpene-M'kini



Tiada ulasan:

Catat Ulasan