Selasa, 21 Ogos 2012

Negeri Kedah macam BN perintah

Raya-raya ni berjalan ke rumah saudara mara berjumpa sanak saudara untuk eratkan hubungan sialturrahim agar tidak basi.Sambil dok berjalan tak berapa nampak dan gah banner atau kain rentang kerajaan negeri Kedah untuk ucap Selamat Hari Raya kepada rakyat.Di Pekan Changloon berdekatan Bukit  Kayu Hitam tak nampak banner pemimpin PR ucap Selamat Hari Raya yang banyak banner ahli parlimen Kubang Pasu Johari Baharom (Umno) dan banner adun Bukit Kayu Hitam Datuk Zaini Jaafar (Umno) penuh di jalanraya..Awat jadi lagu tu?
Awat mandom sangat Pas Kawasan Kubang Pasu kata nak tawan Parlimen Kubang Pasu untuk jadi Kubang Pas!Tak nampak Pas Kawasan Kubang Pasu agresif untuk hadapi pilihanraya hanya seronok nak tawan Putrajaya.Kerja tak mau menang mau.
Keadaan ini berbeza di Selangor di mana Umno-Bn dan PR saling berlawan gantung banner raya tak macam di Kedah.
Di bawah ni saja saya nak tunjuk papantanda besar propaganda BN di Kedah
Ini papantanda besar gambar Najib dan agenda 1Malaysia Umno-Bn di bulatan berdekatan Hospital Jitra dalam daerah Kubang Pasu.
Gambar atas ni pun sama dengan 1Malaysia agenda Umno-BN terpampang di tempat yang sama.

Kalau zaman Umno berkuasa dulu di Kedah jangan harap gambar  ustaz Azizan boleh diletak besar-besar tepi jalan penguatkuasa majlis daerah mesti akan robohkan serta merta.
Tapi apa boleh buat ahli majlis daerah yang ada hanya macam tunggul kayu .Kakitangan pejabat daerah pulak kebanyakkannya masih Umno.
MB Kedah yang sekarang ni berjiwa terbuka sampai ada yang kata pru akan datang beliau akan jadi sejarah di Kedah sebagai MB daripada Pas yang mula dan terakhir di Kedah!
Di Selangor pulak amat berbeza sebarang gambar dan agenda yang ada logo 1Malaysia tidak dibenarkan sama sekali kerana 1Malaysia agenda politik BN bukan kerajaan Malaysia.Bahkan sebarang hamper untuk diberikan kepada rakyat tidak dibenarkan ada logo 1Malaysia.Tu baru nama berkuasa dan kuasai kerajaan tidak takut tapi tegas dalam pentadbiran kerajaan negeri.
Ni baru cerita pasal papantanda belum masuk bab lain yang 'panas' dan meletup di Kedah .
Ramai yang kata mampukah Pas dan PR pertahan negeri Kedah dalam pru13 akan datang?Apa yang saya nampak banyak gambar Mukhriz anak Tun Madey dan juga Najib di merata tempat yang strategik di Kedah termasuklah jalan menuju ke lapangan terbang .BN tak berkuasa di Kedah tapi nampak macam BN yang perintah Kedah.
Selagi kakitangan di SUK Kedah yang berjawatan besar dalam kerajaan negeri dan syarikat GLC negeri Kedah main peranan dan jadi penyokong Umno maka kita akan lihat kekalahan Pas dan PR di Kedah jika puak-puak ni tidak ditukar peranan kerja mereka dalam kerajaan negeri.

11 ulasan:

  1. PAS memerintah KEDAH, tapi BN yang berkuasa....hahahaha....

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Semua,
    Saya amat setuju dengan pandangan saudara, cuna ada beberapa perjkara yang saya nak tambah. Saya pun balik Raya Kakedah, Bersolat Raya DMasjid Negeri, Lepas solat saya ronda kelanggar, patah balik, kejalan tok Kumbar, Kemudian Saya Ke Kuala Kedah dan terus diKe Yan dan Bermalam disana.
    Besoknya saya ke Alor setar Pula Beraya di Pekan rabu, Solat asar Dmasjid negeri lagi, lepas tu kependang, terus kejeniang, balik melalui jalan gurun berhenti diKota Sarang Semut, lepas tu balik Ke-KL.
    Dari gambaran kasar saya agak bersetuju dengan malah dalam fikiran saya pun pada masa tu duk terbayang kalau keadaan macam ni macam mana Kedah nak mengekal kuasa, atau terlalu yakin dengan kemengan yang lampau @ shok sendiri, atau tak ada idea. Kalau keadaan macam ni boleh bungkus kerajaan PR (PAS) masa PRU 13 akan datang.
    2. Sembang2 Kedai Kopi, Malam saya tidur di rumah rehat D'Yan, kebetulan malam itu Blackout. Pagi saya beborak digerai kat situ rupa2nya ramai yang kat situ banyak penykong UMNO dan yang menarik seorang pemandu genarator yang disewa oleh Majlis daerah dari swasata dari syarikat HSEBSD. KALAU TAK SILAP TOKEHNYA HAJI SALEH, BEKAS PEGAWAI JPJ. BERSEDIA MENYUMBANG RM1JUTA UNTUK MEMBANTU MUKRIZ AMBIL ALIH NEGERI KEDAH.... TERKEJUT KATAK JUGA SAYA.
    LEPAS SEMBAHYANG ASAR DIMASJID NEGERI SAYA DUK LEPAK KAT TEPI SUNGAI SAMBIL DUK MEMERHATI SUNGAI YANG AGAK TERUK TAK TERJAGA KEBETULAN ADA BEBERAPA ORANG KAT SITU..BILA SAYA SOUND AH KATA MEREKA SEJAK PAKATAN MEMEMRENTAH DIKEDAH TAK ADA APA PEMBANGUNAN YANG BOLEH DIBANGGAKAN APATAH LAGI SOALA SUNGAI, TALI AIR DAN PERPARITAN, BILA SULTAN DAN ORANG2 BESAR MELAWAT BAWALAH KETEMPAT2 YANG MENARIK...
    Memang ada kebenarannya sepanjang perjalan saya ternampak jelas kekurangan yang ketara dalam banyak segi pembangunan. Saya agak keciwa. Dalam masa yang singkat mana2 saya pergi secara kebetulan bertemu orang2 yang memperotes pemerentahan PR kedah, kecuali keluarga saya yang PEKAT dengan Kedah. Termasuk diri saya.

    Harus diingat kebanyakan mereka ini tidak terdedah maklumat diinternet ni. Sebagai bukti dimana saya pergi Ltop sentiasa saya bawa, saya lebih suka pakai LTop sebab orang tua2 ni mata kurang nampak kenalah pakai LTop walau bawa juga IPad & Blackbarry. Apa yang menarik bila saya online aja ramai yang menghampiri saya mungkin saya jenis suka begurau atau mereka rasa pelik orang macam saya boleh memandu sendirian dalam perjalanan jauh dari KL dan reti komputer. Kebetulan yang duk mendekati saya walau masih muda masih tak tau hal internit ni, yang muda pula lebih suka tengok hiburan dan main game. Tak tahu perkembangan dunia luar. Macam mana maklumat perubahan negara nak sampai kat mereka?
    DiSaah ini saya kena fikir apa yang saya boleh membantu agar PR terus dapat pertahan Kedah.
    HARAP2 YB MENTERI BESAR DAPAT AMBIL PERHATIAN DAN TINDAKAN SEGERA MENGERAK SEMUA JENTERA2NYA JANGAN SHOK SENDIRI JANGAN DUK BERGANTUNG KEPADA ORANG2 YANG TAK ADA IDEA DAN SEKEDAR BERKELULUSAN SPM DISEKELILINGNYA. TERMASUK BANYAK SAUDARA MARA SAYA KAT SANA.

    BalasPadam
  3. Satu ctatan yang mencabar kewibawaan DS Menteri Besar Kedah dan semua kepimpinan Pakatan rakyat Kedah terutama Pemimpin Pas, Pamuda, Mulimat, Dewan Ulama dan akar umbi Pas Kedah. JANGAN AMBIL SIKAP SHOK SENDIRI.

    BalasPadam
  4. Ada juga yang saya bersetuju dengan catatan Misai Merah. Pokok kepada semua ini ialah Apa Yang Kita Mahu. Kita nak apa sebaik memerintah. Sekadar kuasa? ban Balak? ban Pasir? Projek? Seronok PAS dan PR jadi kerajaan? Atau apa? Kalau memerintah hanya sekadar meneruskan dasar dan perangai kerajaan lalu aje, penat la camtu. Adakah peluang yg diberikan pada pru lalu akan berulang nanti. Mmg byk yg kerajaan PR buat di Kedah ni. Mmg byk pun tapi byk juga yg tak buat. Kita lihat skrg ni kebaynyakkan yg dok ada lebih jadi org dari parti. Tunggu akibatnya, jgn menyesal tak sudah.ingat mengurus sykt tidak sama dgn mentadbir negeri. Amanah rakyat, tanggungjawab pemimpin, sikap dan pendirian pegawai mesti seiring.jangan bodek sebolehnya mestilah mendidik agar sama sama mendapat keredhaan Allah. Teringat isi khutbah raya di masjid zahir. Walau setengah hari menjadi pemimpini tetap akan disoal Allah awj.

    BalasPadam
  5. Aku setuju kita perlu dipimpin oleh ulama seperti yg dicita-citakan oleh kebanyakan ahli pas. Cuma mereka perlu pastikan kriteria untuk menjadi pemimpin di kalangqn ulama tersebut perlulah lengkap termasuk kebijaksanaan serta ilmu pentadbiran dan juga jangan lupa juga ilmu-ilmu jahat ni macam ilmu propaganda.

    Walaupun pas tak buat jahat tapi aku selalu tengok orang pas sering terperangkap dengan kejahatan umno sebab orang pas tak ada ilmu dan lurus bendul. Orang pas walaupun bercakap benar tapi mudah kena spin dengan media bn.

    Pemimpin yg bijak tak mudah kena kelentong walaupun possibility nak kena kelentong tu tetap ada. Jangan jadi orang baik tapi bangang.

    BalasPadam
  6. MB Kedah bakal jadi mangsa maki penyokong Pas jika PR tidak lagi berkuasa di Kedah.Oleh itu untuk selamatkan diri cari lah tempat yang banyak pasir benamkan kepala dalam pasir kaki naik ke atas supaya ahli Pas dan penyokong PR tak kenal MB Kedah

    BalasPadam
  7. salam...harap catatan ini dpt diambil iktibar @ dibuat penambahbaikan oleh pimpinan Pakatan Rakyat di Kedah agar kubu kemennagan dpt dipertahankan n ISLAM terus memerintah di KEDAH n AMAL MA'RUF trus dicanai dlm pembentukan negeri yg diampuni n dirahmati oleh Allah..wallahua'lam

    BalasPadam
  8. Masih ada peluang betulkan keadaan walau ada masa sehari pun sebelum plihanraya kerana kita perlu ingat peringatan supaya berusha walaupun amat dekat dgn kematian lantaran jika ada benih ditanganmu maka tanamlah ia sekalipun dirimu akal menemui ajal dalam waktu terdekat. Mohon perlihatkan juga mana mana banner atau signboard yang PAS sediakan bagi mengelakkan prejudis kepada mana mana pihak

    BalasPadam
  9. awat lah orang kedah yang dok balik kampong ni bodoh lagi apa ada pada banner wayang saja biar pi depa nak bubuh banner sekurangnya puak pencacai yang tentu tak ada syarikat pencetak dpt cari makan

    BalasPadam
  10. jangan karutlah saya sudah pegi sana sudak selidik najib pukimak bayar duit untuk beberapa orang untuk bercakap macam tu.

    BalasPadam
  11. Kerajaan kedah yang dok ada la ni kena banyak belajaq dari MB Selangor TS khalid Ibrahim dan exconya! Nafsu aje nak memerintah tapi akal dan gerakerja hampeh!apalah punya PAS! Bangunlah dari tidoq....jangan dok urut teloq aje! Kalau orang tak sokong kata dosalah tak bagi supportlah.. Bila kita sokong jadi lagu ni pulak! Dok ikut cara orang lama buat kerja...kalau lagu tu baik takyah bagi peluang...buang masa, sakit hati dan paling penting org cakap PAS ni pandai cakap aje..perintah habuk pun tarak!! Jangan guna Islam sebagai modal utk simpati...kita nak Islam kerana yakin Islamlah cara hidup terbaik! Tapi pemimpin PAS kedah menyebabkan Islam dilihat lembab, lemah dan tak progresif! Walhal yg lembab tu individu bukannya Islam! Takkan baru jadi MB dah khayal kot?

    BalasPadam