Khamis, 26 Mei 2011

Sebab -sebab kenapa perwakilan Pas kena pilih Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden Pas


Umno yang anti Islam dan melanyak Islam tiba-tiba jadi kalut bimbang dan terketar-ketar bila melihat senarai pemilihan pucuk tertinggi Pas yang dikatakan akan memihak kepada golongan yang dikatakan bukan aliran pendidikan agama.Apa Umno buat kepada golongan ustaz dan ulama dalam Umno?Golongan agama dalam Umno dilayan hanya setakat baca doa majlis penutup dan kenduri arwah saja.

Kepada perwakilan Pas di peringkat kawasan fikirlah secara terbuka bahawa kuasa tertinggi dalam Pas ialah berada pada Majlis Syura Ulama yang mainkan peranan utama hala tuju Pas.Habis kenapa rasa bimbang jika bukan ustaz jadi Timbalan Presiden Pas?

Nak lawan Umno kena ada jiwa kental,berani dan tegas bukan 'bertepuk tampar' hingga timbul fitnah kepada Pas.

Tradisi memilih pemimpin dengan cara kekal dengan yang lama atau hanya ingat ustaz saja yang reti buat kerja merupakan cara pemikiran yang kebelakang tak berani buat perubahan.Jangan ingat yang bukan ustaz hanya pandai panjat tiang letrik pacak bendera dan gantung poster saja.Kolot sungguh kalau pikir macam tu.

Siapa tak kenal Mat Sabu dalam Pas?Adakah perwakilan Pas lebih kenal Ustaz Nasa dan Tuan Ibrahim daripada kenal Mat Sabu dalam Pas?Mat Sabu terbukti setia dan jadi 'Ghurka' kepada Pas sama macam Ku Li dalam Umno yang jadi 'Ghurka Umno' walaupun hilang jawatan dalam Umno dan kabinet.

Semasa timbul isu UG atau kerajaan perpaduang dengan Umno, Mat Sabu tak terbabit langsung untuk jadi fitnah kepada Pas.Ini yang harus difikirkan perwakilan sebelum pilih siapa yang layak jadi TP Pas.

Perwakilan kena pilih Mat Sabu supaya fitnah Pas nak peluk Umno hilang, ghaib dan ghuyub legakan semua pihak dalam Pas, tambah rapat hubungan Pas dengan PR yang akan menyebabkan Umno yang dihinggap pelbagai penyakit kelamin jadi semakin kritikal nak hampiri Pas.

Perwakilan kena fikir bahawa kini calon Naib Presiden Pas, bekas Naib Presiden Pas, bekas Setiausaha Agung Pas, pemimpin pusat dan negeri bagi sokongan secara terbuka kepada Mat Sabu untuk bertanding jawatan TP Pas.Jadi perwakilan yang berada di peringkat kawasan tak nampak lagi kah angin perubahan yang dimahukan pemimpin Pas di peringkat atas?

Dalam keadaan sekarang, suasana politik semasa Pas perlukan seorang Timbalan Presiden seperti Mat Sabu untuk hadapi Umno-BN dalam pru 13 akan datang .Mat Sabu diterima pemimpin akar umbi dan ahli biasa Pas kerana sikap beliau yang 'low profile'.Orang bukan Islam rasa selesa dengan Mat Sabu.Tidak guna jadi pemimpin kalau tidak dapat sokongan akar umbi hanya syok sendiri di peringkat pusat.

Mat Sabu jadi penggerak demokrasi rakyat , boleh menjadi kepala dalam setiap himpunan dan tunjuk perasaan yang dihadiri berpuluh ribu dan ratusan ribu manusia dijalanraya seperti demo Bersih 2007 dan yang terbaru pada demo Bersih 9 Julai nanti.Beliau tidak takut dan gentar ditahan pihak polis malah menganggap penjara dan lokap rumah kedua beliau.Sikap elit tidak ada pada beliau.

Biarlah Umno terus berlakon rasa bimbang Pas dipimpin bukan ulama kerana sebenarnya Umno bimbang dah tak dapat nak bertepuk tampar dengan Pas jika Mat Sabu jadi TP Pas.

Cuba pikir kenapa Umno anti dengan Mat Sabu?

Baca juga;
Bersih tambah 2 tuntutan lagi-Harakahdaily
Mampukah Nasa pertahankan jawatannya?-M'kini
Muktamar platform persediaan Pas untuk ganti Umno-Harakahdaily

1 ulasan:

  1. Betul aku setuju.

    Dan Hj Mohamad Sabu sebenarnya sudah boleh dipanggil Ustaz jika kita membaca tulisan beliau di mohamadsabu.com/joomla16/

    BalasPadam