Jumaat, 9 Disember 2011

'Kalau khutbah boleh tanya soalan, aku dah tanya'

Dalam muqaddimah si khatib pembaca khutbah solat Jumaat di Masjid Al Hidayah di Seksyen 18, Shah Alam tadi , maka berkatalah si khatib lebih kurang begini bunyinya yang saya dengar,"Sejak akhir-akhir ini ada segelintir pihak yang pertikaikan kuasa Sultan , memperlekehkan kuasa Sultan bla, bla,bla....."Lepas tu maka keluarlah ayat-ayat Quran yang suruh taat kepada pemerintah lepas tu bla, bla, bla...

Khutbah itu mungkin disediakan pihak berkuasa agama Majlis Agama Islam atau Jabatan Agama Islam.Si khatib hanya membaca teks khutbah bukan berkhutbah.Saya cuma nak kata kalaulah khutbah tu macam forum perdana saya nak tanya la, Tok khatib tu siapa yang pertikai kuasa Sultan minta tolong sebut nama sekali biar ada black n white kalau bercakap!Adakah yang pertikai kuasa sultan tu prof Dr Aziz Bari?Adakah Tun Mahathir Mohamed yang cabut kuasa sultan dan raja?Adakah Braheng Ali,?Adakah puak-puak Umno yang kata menatang (natang) kat raja depa?Tengok la image di sini malas dah nak copy.

Jangan hanya pihak jabatan agama atau majlis agama saja boleh berpolitik dalam masjid tapi bila pihak lain masuk masjid cakap pasal politik, cakap pasal pemerintah kena gam , kena halau daripada masjid.

2 ulasan:

  1. Sapa kata tak leh tanya... awat tak tanya tok khatib tu.... Lain kali tanya.... Ada Berani....?

    BalasPadam
  2. Alhamdulliah, kat kampung aku khatib berkhutbah supaya tidak bersubahat dgn org yg melantik firma yahudi sebagai penasihat, siap menyebut nama firma tu

    BalasPadam