Sabtu, 4 Julai 2009

Antara Kg Berjaya dan Kampung Buah Pala

Dap yang istihar keluar daripada pakatan rakyat dan wakil rakyatnya istihar bebas tanpa izin Dap Pusat nampaknya cuba main isu perkauman di Kedah dengan tumbangnya tempat sembelih babi di Kg Berjaya di Alor Setar. Dikatakan 200 meter tempat sembelih babi itu 200 keluarga Islam-Melayu tinggal, mereka merasa gembira dengan tindakan kerajaan negeri Kedah itu, sebab dah 30 tahun dah dok rasa bau babi dan darah babi yang mengalir kedalam longkang dan sungai berdekatan. Ada seorang orang kuat pakatan rakyat kata sambil berseloroh-"Sekarang penduduk berdekatan tempat sembelih babi dah tak lalu makan sebab bau babi dah tak ada,dulu bau hari-hari ,makan lalu tiba-tiba bau tak ada selera makan hilang!"


Sensitiviti masyarakat Islam yang dipendamkan dibawah kerajaan Umno terdahulu yang janji nak roboh setiap kali menjelang pilihanraya tak pernah tertunai dan janji itu tertunai dibawah kerajaan Pas yang wakili Pakatan Rakyat di Kedah.Mereka berterimakasih yang amat kepada Pas, mereka tidak terpekik dan terlolong macam di Kg Buah Pala bila pemaju nak bangunkan kg tersebut.Orang Islam masih mampu bersabar kerana yakin Pas tidak akan menipu mereka kerana untuk robohkan rumah babi di Kg Berjaya dah berjaya.

Kedua-dua kes diatas adalah berdasarkan undang-undang bukannya tindakan politik, tapi berbeza sikap antara penduduk Kg Berjaya dan Kg Buah Pala. Kg Buah Pala , Mahkamah Persekutuan istihar tanah tersebut adalah milik Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang dan pemaju bukannya milik penduduk Kg Buah Pala. Tapi campur tangan politik yang digunakan di kedua-dua kampung tersebut yang jadi isu sebenarnya. Kononnya mereka nak bela kaum masing-masing, nak jadi juara pertahan bangsa mereka walaupun pemimpin mereka sedar itu adalah salah daripada segi Mahkamah .23 keluarga penduduk Kg Buah Pala adalah orang India ,jadi pemimpin India bangun tentang benda yang mereka sendiri faham tapi pura-pura buat tak faham sebab takut dianggap tak bela kaum sendiri.
Begitu juga di Kg Berjaya, sekitar kawasan sembelih babi tu kebanyakkan nya orang Islam, tapi mereka tak bangun menentang walaupun mereka tahu rumah babi tu tak ada lesen dah 30 tahun beroperasi secara haram.Ini semua Dap Kedah faham. MCA Kedah faham, PKR Kedah yang ada orang Cina sokong faham tapi disebabkan nak jadi juara, nak jadi taiko pertahan benda haram dan sememangnya haram pemimpin mereka buat-buat pekak badak kata tak faham , tak fikir kata benda babi tu dah timbul masalah kepada orang Islam dah 30 tahun dah. Mereka pura-pura nak jadi pembela kepada benda yang tak ada lesen 30 tahun tu sebab takut orang Cina kata mereka tak bela Cina.

Pas Pulau Pinang ada satu kerusi dan Dap Kedah pun ada satu kerusi. Mengapa adun Pas tak bertindak macam adun Dap di Kedah?Dap Kedah mau apa sebenarnya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan