Khamis, 20 September 2012

Tujuh keturunan pon tak dapat AS$21 bilion kecuali keluarga Taib seorang

Kajian perincikan kekayaan AS$21bilion Empayar Taib-Malaysiakini
Laporan menggemparkan yang dikeluarkan oleh NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund (BMF) menganggarkan aset keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebanyak AS$21 bilion (RM64 bilion).

Kekayaan Taib sahaja dianggarkan sebanyak AS$15 bilion (RM46 bilion), sekali gus menjadikannya lelaki terkaya di Malaysia, mengatasi hartawan Robert Kuok dengan AS$12.5 bilion.

Laporan berjudul “The Taib Timber Mafia: Facts and Figures on Politically Exposed Persons from Sarawak, Malaysia” dikeluarkan di Brussels hari ini ketika Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok melawat Suruhanjaya Eropah.

Ia laporan pertama mengupas secara terperinci aktiviti perniagaan dan kekayaan peribadi 20 anggota keluarga Taib di Malaysia, Australia, Kanada, Hong Kong, United Kingdom, Amerika Syarikat dan lain-lain negara.-Malaysiakini

Edit 21-9-12 jam 7:48 AM;
Berhempas pulas rakyat cari duit nak hidup senang.Pas tu kena bayar macam-macam tax kepada pemerintah.Beli menatang apa pon kena tax.Rakyat jadi kuli kepada pemerintah, angkat mereka untuk tunaikan amanah rakyat.Tapi bila dengar empayar Ketua Menteri Sarawak ada aset US$21 bilion bukan dengki dan cemburu cuma terkejut sejak bila dia menabung sampai dapat kumpul aset banyak tu.

Kita kerja 20 tahun pun belum tentu dapat simpan duit RM100,000.Simpanan KWSP tu mungkin ada la banyak tu kalau gaji RM2000.000.Anak-anak dapat masuk U terkejar-kejar sana sini cari duit nak bayar persediaan ke IPT.PTPTN pulak pelawa suruh pinjam duit sebab nak untung bukan tolong!Tapi yang ada kuasa sedut sedalam-dalamnya kekayaan negara untuk anak beranak depa.Tak geram ka?

Takkah kita rasa berdosa menyokong pemerintah yang pentingkan kroni,nepotisme dan kayakan anak beranak?Tak ada fatwa ka?Kemana perginya SPRM yang begitu cepat bertindak jika libatkan parti yang bukan komponen BN?

Jika dengan tangan pon kita tak berani nak ubah dan tukar pemerintah apa lagi yang mampu kita buat?Kita tak perlu jadi macam negara lain yang sampai berbunuhan untuk tukar pemerintah tapi anugerah  akal dan tangan yang Allah SWT berikan kepada kita dah cukup untuk jatuhkan regim Umno-BN yang kini semakin menjadi-jadi kesetanannya!

2 ulasan:

  1. salam,

    giler babi, kata cina kumpul duit tak peduli halal haram rpanye org melayu lagi dasat yg keje gomen stail dorg yg ketua menteri stail dorg fuh

    Cuepacs nak kerja lebih masa kah kah kah

    BalasPadam
  2. Gaji kerja kerajaan naik & bonus dapat tempias ke ibu bapa kat kg. Bonus paling tinggi cuma 1 bulan je, swasta berbulan-bulan.
    jangan nak hina sgt kerja kerajaan. Undi masing -masing punya pilihan

    BalasPadam