Sabtu, 13 Ogos 2011

Pengerusi SPR cakap sebiji macam Pak Pandir

Negara kita amat malang kerana dapat pemimpin dan pegawai kerajaan yang pandai kelentong dan suka tipu rakyat bila bercakap.Dah la cakap kelentong dan berlagak pandai bila bercakap tapi depa tak sedar secara tak langsung nampakkan bodoh sangat la bila depa bercakap.Nak cakap kelentong dan putar alam pun biar la nampak real sikit.Ni dak cakap macam ikut saluran najis bukan ikut mulut ha ha..

SPR Jangan besarkan isu, tiada dunia daftar pemilihnya sempurna-M'insider

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menafikan dakwaan bahawa badan pengurusan pilihan raya itu sengaja membenarkan pemastautin tetap menjadi pengundi yang sah.

Sebaliknya Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar) berkata, ia hanya kesilapan teknikal yang berlaku semasa proses pendataan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Bagaimanapun jelas beliau, pihaknya difahamkan Pakatan Rakyat telah menyemak semakan daftar pemilih melalui laman web JPN dan bukan Sistem Pengkongsian Maklumat Antara Agensi (Alis) yang datanya lebih lengkap dan tepat.

Justeru jelas, Abdul Aziz, pihaknya telah melakukan semakan dengan Alis dan mendapati pemastautin tetap yang didakwa Pakatan Rakyat adalah warganegara yang sah serta layak untuk mengundi.

“Dalam daftar pemilih kita ada lebih kurang 12.3 juta pengundi dan sudah tentu akan berlaku kesilapan sana dan sini, seluruh dunia pun ada masalah yang sama ... tiada dunia yang daftar pemilihnya sempurna.

“SPR bersihkan daftar pemilih hari-hari, ada yang meninggal dunia, ada yang lucut warganegara, ada yang nama bertindan dan sebagainya ... kita lakukan semakan hari-hari dan kalau ada keraguan kita akan semak dengan JPN,” katanya pada sidang media di sini.

Tambah Abdul Aziz, pihak tidak sama sekali membenarkan pemastautin tetap didaftarkan sebagai pengundi.

“Dakwaan mengatakan kita daftarkan pemastautin tetap sebagai pengundi adalah tidak benar sama sekali, SPR tidak akan benarkan pemastautin tetap sebagai pengundi jika mereka bukan warganegara.-Minsider

“Kalau pemastautin tetap kita akan tolak tapi kadang-kadang berlaku kesilapan ... ada yang terlepas satu dua nama,” katanya.

Isu daftar menjadi hangat baru-baru ini ekoran pendedahan mengenai tindakan menukar status kewarganegaraan pemastautin tetap kepada warganegara dalam tempoh yang singkat dan ia mendapat bantahan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun perkara itu dinafikan oleh JPN dan SPR.

Pakatan Rakyat turut meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengadakan sidang tergempar Parlimen bagi membahaskan perkara itu.

Justeru tegas Abdul Aziz, SPR tidak pernah merancang untuk membenarkan kesilapan itu termasuk isu pemastautin tetap atau pengundi bertindan.

“Proses (bersihkan daftar pemilih) mengambil masa yang lama kerana kita mahu pastikan orang yang kita nak potong adalah orang yang betul, kita tidak mahu salah potong orang lain (dalam daftar pemilih).

“Janganlah perbesarkan kesilapan ini, semua yang berlaku ini tidak dirancang oleh SPR, SPR bukan sengaja mahu benarkan mereka mengundi dua kali, kadang-kadang akan berlaku kesilapan semasa pendataan (oleh JPN), silap letak dan kami akan semak, kalau tak betul kami akan buang,” katanya menjawab segala persoalan yang timbul mengenai isu daftar pemilih.

Tambah beliau, pihaknya juga memutuskan untuk memotong senarai nama pengundi yang berumur 90 tahun ke atas sekiranya mereka “tidak aktif” — yang dianggarkan seramai 12,000 orang.

“Kita putuskan hari ini pengundi yang berumur 90 tahun ke atas kita akan potong, JPN akan beritahu sama ada pengundi itu aktif atau tidak.

“Tapi kalau masa mengundi mereka ada datang kita akan betulkan semula, tidak aktif ini boleh berlaku macam-macam cara ... kita akan berhubung dengan JPN,” katanya menambah satu pertemuan dengan Kementerian Dalam Negeri akan diadakan minggu depan bagi menaiktaraf sistem Alis.-Minsider

Apa kata Pak Pandir kepada bininya Mak Andeh dalam cerita rakyat apabila anaknya mati? Kata Pak Pandir kepada Mak Andeh;

"Andeh, Andeh! Bukannya kita sahaja yang mati anak rupanya, orang lain pun ada juga yang mati anaknya, perempuan juga dan rupanya pun semacam betul-betul dengan anak kita."Baca di sini.

1 ulasan: