Khamis, 10 September 2009

Umno Parti Islam?

PM Najib mendakwa Umno adalah Parti Islam walaupun tidak menggunakan label Islam pada parti itu. Selepas mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir dulu semasa berkuasa mendakwa , Umno adalah parti Islam terbesar, kini tiba pula giliran PM Najib untuk mengatakan Umno adalah Parti Islam

Umno yang terkenal dengan parti assobiyah Melayu sejak 52 tahun lalu tiba-tiba saja dah jadi parti Islam, mungkin kerana perjuangan Melayu yang ada pada Umno sudah tidak laku lagi pada orang- orang Melayu sebab tu ditukar pada nama parti Islam.

Adakah layak Umno digelar parti Islam? Kalau setakat bagi bantuan kepada Felda dan para peneroka sudah boleh digelar parti Islam, bagaimana dengan parti2 lain yang terasnya , dasarnya bukan Islam tapi juga bagi bantuan kepada orang2 miskin tidak boleh digelar parti Islam? Adakah Umno yang menjunjung tinggi akta zalim ISA boleh digelar parti Islam? Apakah dalam perlembagaan Umno sudah dipinda dan mengatakan Quran, hadis , ijma' ulama dan qias sebagai rujukan Umno, ada ka semua tu dalam perlembagaan Umno?

Islam hanya sekadar agama rasmi disisi Perlembagaan Malaysia tak lebih daripada itu. Adakah pemimpin Umno pernah sebut "marilah kita semua kembali kepada undang-undang yang berdasarkan Al-Quran dan Hadis sebagai panduan hidup?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan