Isnin, 15 Jun 2009

Ringkasan Ceramah Tok Guru Nik Aziz Di Manik Urai 12-06-09

Ini adalah email yang dihantar seorang sahabat daripada Kelantan , pembukaan Markaz Besar Dun Manek Urai, tanpa edit adalah seperti berikut:

Secara amnya Tok Guru tidak menyentuh secara langsung di dalam ceramahnya semalam tentang penolakan kerajaan perpaduan tetapi ada kiasan-2. dan banyak berkisar kepada
Pembetulan dari tomahan umno yang mana Umno telah guna isu kerajaan perpaduan kepada pengundi2 dan dalam ceramah mereka bahawa kerajaan perpaduan yg di terima oleh pas menandakan umno dan pas sekarang adalah sama.(satu wadah)
Ceramah semalam berbunyi spt berikut;
1. Pada tahun 50-an Pas ditubuhkan oleh ulama2 yang dulunya bersama tubuh gagasan Umno. Dan salah seorang ulama tersebut adalah dato kepada Tun Abdullah Badawi,
Dan penubuhan tersebut adalah kerana ulama ketika itu telah melihat bahawa umno terang2gan bawa rakyat kearah kemungkaran dan jahiliah.
2. Umno tidak mengenal Halal dan haram manakala kita (PAS) mendidik dan mentarbiah rakyat supaya menjadi baik.
Pernah Tok Guru melawat satu tempat ada 2 masjid dalam satu Kg. yang mana hanya satu masjid diguna dan yg satu lagi dibiarkan berkulat, bila ditanya kepada penduduk kg. tentang masjid yg berkulat tersebut maka jawab orang kg. masjid yang berkulat itu telah dibuat dari duit hasil Judi loterry. Dan umno halalkan lottery dengan menambahkan perkataan kebajikan dibelakang lottery . (lottery dan kebajikan ) ini menandakan umno langsung tak tahu halal dan haram perbuatan itu samalah dengan menukar nama tahi, tahi itu najis tapi ditukar tahi suci. Dan kerajaan Kelantan telah lama urus tadbir kewangan negeri kepada bank islam yg tidak berasaskan riba.
3. Mana mungkin pas sama dgn umno. Kita bawa kebaikan dan umno bawa kesesatan.
Kalau kita kawin, dia kata kawin dengan berbujang (Berzina) itu sama. Kalau kita sembahyang dia kata sembahyang dengan tidak pun sama . dan lain2 lg. sama maka di bertanggung jawab diakhirat kelak kerana menyebabkan ramai org.berzina dan tidak sembahyang di sebabkan umno kata baik dan jahat pun sama…dan umno tetap tak boleh buat kawan sampai bila2.
Maaf sheikh ….agak ringkas..
Khalil..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan