Sabtu, 24 Mac 2012

Tawaran hebat PR kepada pelajar IPT:Hapuskan PTPTN jika tawan Putrajaya

PTPTN batal jika Pakatan Rakyat tawan Putrajaya
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dibatalkan serta-merta jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan baru Persekutuan pada pilihan raya umum kali ini, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Pembatalan itu katanya selaras dengan agenda Pakatan Rakyat untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat seperti digariskan Buku Jingga.
“Semasa saya menjadi Timbalan Perdana Menteri, keuntungan Petronas RM30 bilion tapi ada biasiswa dan dermasiswa. Sekarang, untung Petronas, lebih RM90 bilion, tapi pelajar kita, baru masuk belajar, sudah berhutang. Belum kerja dah berhutang.
“Kalau kita diberi mandat memerintah Malaysia, saya beri jaminan, PTPTN akan kita batalkan,” katanya pada majlis ceramah Pakatan Rakyat di Lukut, Negeri Sembilan, 22 Mac lalu.
Beliau menegaskan, apabila harga minyak turun, secara automatik rakyat mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.
“Apa jadi kalau harga minyak turun, pengangkutan awam juga akan turun, harga makan akan turun dan harga barang akan turun.
“Saya beri jaminan harga minyak boleh diturunkan, saya Menteri Kewangan lapan tahun, saya tahulah caranya,” katanya yang menjawat jawatan itu sejak 1991-1998.
Beliau turut menempelak Datuk Seri Najib Razak dan Mahathir yang mengatakan pelaksanaan gaji minima akan membankrapkan negara.
“Kalau tidak mampu laksana gaji minima, sila berundur kerana kami beri jaminan gaji minima RM1,100 akan dilaksana jika kita diberi mandat memerintah. Malaysia ini negara kaya dan ada macam-macam sumber hasil, kita yakin dasar ini boleh dibuat,” tegasnya.
Beliau memberi contoh Selangor yang diperintah Pakatan Rakyat bukan sahaja berjanji malah berjaya melaksanakan dasar gaji minima sejak Januari lalu dengan permulaannya kepada syarikat kerajaan negeri.
Turut hadir, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri, Datuk Kamarul Bahrin Abbas dan pimpinan Pakatan Rakyat dari pelbagai peringkat.-Keadilandaily.com

2 ulasan:

  1. memang ini yg saya harap2 sgt...PTPTN CEKIK DARAH...ibarat ALONG BERLESEN...

    BalasPadam
  2. Hutang Penghalang untuk Masuk Syurga

    Hutang pada kawan, pada ibu bapa, pada jiran tetangga, pada bank, pada MARA, pada PTPTN dan lain-lain, KALAU tak bayar, bersedialah untuk membayarnya di akhirat.

    Nak bayar dengan apa ya di akhirat ? Bukannya ada duit, ada emas boleh bawa dari dunia ini di akhirat ? Kad kredit lagi lah tak laku kat sana.

    Kalau kita berhutang, tak bayar di dunia, kita kena bayar pada orang yang berhutang dengan amalan kebajikan kita atau pahala kita.

    Kalau pahala kita dah habis, maklumlah kat dunia ini sembahyang yang fardu saja, sedekah pun RM 10 je, nak bayar dengan apa ?

    Kok dah habis pahala, kenalah dibayar dengan sistem barter. Amalan buruk atau dosa dari orang yang kita berhutang itu , kita akan pikul.

    Jadi orang yang beri hutang kalau orang berhutang tak nak bayar jangan risau, kalau dah habis pahala dia kita ambil masih tak cukup nak bayar hutang, kita berikan dosa kita pada yang berhutang tadi.

    Kepada yang berhutang, di dunia boleh lepas. Di akhirat nanti , 1 sen pun akan dikira.

    Kepada sesiapa yang ada berhutang dengan saya, tolonglah tuntut sementara saya masih hidup ini. Kalau saya dah mati tolonglah tuntut pada waris saya. Kekadang kita terlupa kita ada berhutang , seringgit dua.

    Kepada usahawan , professional dan ahli politik yang berjaya tapi liat nak bayar hutang MARA, hutang PTPTN dan sebagainya tak apa, kita tunggulah di akhirat nanti. Buatlah amal kebajikan banyak-banyak di dunia ini supaya boleh diberikan kepada orang yang menagih hutang di akhirat nanti atau orang yang menagih bantuan dan biasiswa.

    ************ ********* ********* ************** ********* ********* ****
    HUTANG

    Dan dalam hadith yang lain daripada Ibnu Umar Radiallahu Anhuma Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah :-
    Maksudnya :
    Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham.

    Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam selalu berdoa kepada Allah Subhanahu Wataala supaya terhindar dari berhutang.
    Doa baginda itu :- Ertinya :
    Ya Tuhanku, aku berlindung diri kepadamu dari bebanan hutang dan dari dikuasai orang lain.

    Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang diriwayatkan oleh Imam At-Termizi dan Imam Ahmad dan Imam Ibni Hibban :-
    Maksudnya :
    Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan.

    Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada menjelaskan dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:-
    Maksudnya :
    Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambil dengan niat akan membinasakannya dengan tidak membayarnya maka Allah akan membinasakan dia.


    HUTANG PENGHALANG UNTUK MASUK SYURGA

    “Dari Abu Hurairah Radiallahuanhu dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, Baginda bersabda: Orang kaya yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah suatu kezaliman.”(Riwayat Al-Imam Al-Bukhari.)

    Pada keesokan harinya seorang sahabat telah bertanya kepada Baginda: Wahai Rasulullah apakah yang sangat dahsyat yang telah turun itu? Baginda bersabda yang bermaksud:

    “(Yang turun dahsyat itu) ialah mengenai hutang maka demi diri Muhammad di tangan-Nya (Allah Subhanahu Wataala), kalaulah seorang itu mati di dalam perang Sabilillah kemudian dihidupkan semula kemudian mati lagi dalam perang Sabilillah, kemudian dihidupkan semula akan tetapi ia ada mempunyai hutang yang belum dibayar maka ia tidak akan dimasukkan ke dalam Syurga sehinggalah hutangnya itu dibayarkan atau diselesaikan.”(Riwayat Al-Imam Ahmad).

    BalasPadam