Sabtu, 29 April 2017

Al Kazzab

Dengan apa yang jadi dalam puak yang mengaku berjuang untuk agama tu aku cuma teringat ada satu drama Melayu berjudul Al Kazzab (pembohong besar).

Kisahnya ada seorang jahil berlagak jadi warak dan alim. Beliau berserban dan berjubah menipu orang kampung yang jugak jahil agama. Seorang pengikutnya bawak balik al kazzab ni tinggal di rumah beliau dan menggelarnya tuan guru.

Satu hari ketika si jahil agama ni tidak ada di rumah ..tuan guru ke dapur dan terlihat isteri si jahil tuang air daripada belakang sehingga tercabut kopiah yang dipakainya. Tuan guru tidak sedar si suaminya pulang dan berkata.."Apa yang tuan guru pandang ada iblis lagikah dalam rumah ni?" Jawab tuan guru.," Bukan ...bila ana tengok isteri anta tuang air ana teringat betapa deritanya anak-anak yang menderita di Palestine"

Dalam satu babak lagi apabila anak murid ni ke kedai kopi terpandang anak2 muda sedang membelek resit nombor ekor dan memarahi mereka..

"Kamu semua ni nak jadi ahli neraka kah tikam nombor ekor.." Tiba2 tuan guru datang dan berkata kepada anak muridnya, "Kenapa marah mereka beli nombor ekor..?"
Jawab anak muridnya ,"Bukankah berjudi tu haram tuan guru?" Jawab tuan guru, "Tak mengapa..setiap perbuatan itu atas niat.." Maka  semakin bertambahlah anak murid tuan guru...
Anak murid tuan guru amat marah apabila ada yang panggil gurunya dengan pak lebai.."Ini bukan pak lebai lah ini tuanguru ..jangan biadap"

Masyarakat jadi rosak bila si jahil berguru dengan orang yang kaki temberang dan jahil yang berlagak jadi tuan guru.

Baru pandai baca doa kenduri kesyukuran,kenduri pulut kuning dah dianggap ulama dan tuan guru sebab tu lah habis jahanam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan