Khamis, 27 Jun 2013

Dakwat punya pasal semua dah jadi gila

Malaysia tidak perlukan dakwat kekal, cukup dengan IC, kata Ku Nan

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini berkata negara ini pada dasarnya tidak memerlukan penggunaan dakwat kekal, sebaliknya cukup menggunakan kad pengenalan untuk mengenal pasti individu tertentu sebagai pengundi.
Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata penggunaan dakwat kekal itu adalah atas permintaan pembangkang dari Pakatan Rakyat (PR) di Parlimen yang kemudiannya telah dipersetujui.
"Kita tak perlukan dakwat kekal ... untuk apa? Kita bukan negara (dunia) ketiga. Kita ada kad pengenalan yang boleh dikenal pasti.
"Dakwat kekal ini pembangkang yang minta di Parlimen dan kita setuju dan ikut," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.
Ahli Parlimen Putrajaya itu menegaskan bahawa sebab dakwat kekal yang digunakan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2013 lalu tidak mengandungi bahan kimia berbahaya adalah bagi memastikan keselamatan rakyat.
Kata beliau, ia berbeza dengan dakwat kekal yang kekal sehingga dua bulan seperti yang digunakan di India, yang memberi kesan yang merbahaya kepada masyarakat.
"Sebab SPR sangat prihatin yang kimia itu akan menyakitkan orang ramai. Ini tanggungjawab kerajaan untuk menjaga rakyat," katanya.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim sebelum ini mengatakan bahawa bahan kimia dalam dakwat kekal diganti dengan pewarna makanan.
"Tiada kandungan bahan-bahan kimia digunakan dalam dakwat tersebut. Sebaliknya ianya digantikan dengan penggunaan bahan-bahan pewarna makanan yang diluluskan," kata Shahidan semalam.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini berkata mereka menggunakan "silver nitrate" dalam dakwat kekal dan memberi alasan bahawa pengurangan kandungan tersebutlah yang merupakan punca kemelut kebertahanan dakwat kekal yang digunakan itu.
Shahidan juga berkata tarikh luput dakwat kekal ialah empat bulan daripada tarikh ia dikeluarkan serta menyalahkan pengundi yang sengaja berusaha menanggalkan dakwat tersebut sebagai punca ia tidak kekal.
"Tarikh luput dakwat kekal adalah dalam tempoh empat bulan dari tarikh ianya dikilangkan.
"Kesan ketahanan penggunaan dakwat kekal adalah tertakluk kepada individu dan usaha-usaha yang dilakukan bagi tujuan menghilangkan dakwat kekal berkenaan," katanya lagi.
Dalam jawapan bertulis lagi, Shahidan juga memberitahu dewan sejumlah RM6.9 juta dibelanjakan untuk penggunaan dakwat kekal di samping perbelanjaan tambahan RM200,000 meliputi kos pengangkutan, pembungkusan serta penyimpanan, menjadikan jumlah keseluruhannya RM7.1 juta.
Shahidan turut berkata SPR tidak bercadang untuk memaklumkan maklumat pembekal dakwat kekal kepada umum atas sebab keselamatan.
Pakatan Rakyat menyalahkan penipuan pilihan raya menyebabkan mereka tidak menjadi kerajaan walaupun menang undi popular dalam PRU13.
Isu dakwat kekal yang boleh ditanggalkan adalah antara penipuan SPR yang didakwa oleh PR. Malahan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada bulan lalu dalam perhimpunan besar-besaran yang dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO), telah menggesa orang awam untuk membuat laporan polis jika dakwat kekal tanggal daripada jari mereka sebaik mengundi pada 5 Mei lalu.-M'insider
Yang dipertikaikan soal penipuan dalam penggunaan dakwat tu yang berdolak dalik kata cukup guna IC saja buat apa?Gila ka?Tanya lain jawab lain.SPR cakap lain,menteri cakap lain..semua jadi pening pakat jadi gila hanya kerana pakat menipu isu dakwat.Cakap tak sama..semua nak pelepas diri.

1 ulasan:

  1. tengku adnan goblok bagi komen macam khinzir bangsat kao penyapu angkat bakul

    BalasPadam