Isnin, 25 Oktober 2010

Mana satu betul Melayu hilang atau Umno yang hilang?

Umno kata hilang Melayu hilang lah Umno. Hang Tuah dalam buku sejarah kata 'takkan Melayu hilang di dunia'. Kalau Hang Tuah ada lagi dia ludah-ludah muka pemimpin Umno yang pandai-pandai kata 'hilang Melayu hilang lah Umno'.Hang Tuah dah mati (ikut cerita sejarah la) tapi manusia yang bernama bangsa Melayu ada sampai hari ini .

Begitu juga Umno parti yang pernah diharamkan oleh mahkamah zaman Tun Mahathir jadi PM dulu tapi nama Umno masih terselamat ada lagi sampai hari ini tapi Umno yang ada sekarang bukan lagi Umno lama tapi Umno baru. Mungkin putera dan puteri Umno tak tau kata Umno yang ada sekarang bukan lagi Umno yang asal kena belajar sejarah dengan Muhyiddin Yaasin Timbalan Presiden Umno, tanya Muhyiddin Umno yang ada sekarang ditubuhkan bila?

Melayu bukan hak Umno atau hak sapa-sapa tapi hak Allah SWT yang ciptakan manusia yang dipanggil Melayu.Alhamdulillah saya pun Melayu. Kalau Allah nak lenyapkan bangsa Melayu macam kaum Nabi Lut A.S itu kerja Allah bukan kerja manusia.Kerja manusia patuh dan taat kepada Allah , buat yang disuruh cegah yang dilarang berpandu pulak kepada al-Quran dan hadis Nabi Muhammad SAW yang dikasihi.

Sehingga hari ini Umno mendakwa merekalah perjuangkan hak Melayu dengan menafikan perjuangan orang Melayu 100 peratus yang ada dalam Pas dan juga dalam PKR walaupun tak semua.Antara pertahankan hak melayu dengan pelingkup hak melayu tentu tak sama.

Kita orang Melayu kena ingat sampai bila-bila pun tragedi pahit yang dilakukan Umno dengan menghilangkan tanah Rezab Melayu hingga tinggal sekangkang kera, buat pindaan persempadanan semula kawasan pilihanraya 2003 dengan perbanyakkan kawasan parlimen bukan Melayu, menghilangkan saham bumiputera berjumlah RM52 bilion hingga tinggal RM2bilion , cubaan Umno untuk buang perkataan Islam pada pertubuhan Melayu dan NGO Islam, membunuh dan penjarakan para ulama termasuk menghina sunnah Nabi .Bahasa Melayu pun Umno tak terjaga macam mana nak jaga bangsa Melayu. Ini semua adalah kenyataan yang tidak dinafikan Umno hinggalah ke hari ini.

Lebih menghairankan dua tokoh veteran Umno Tun Mahathir yang kata Umno parti perasuah dan busuk hingga ke ususnya dan Tengku Razaleigh Hamzah yang kata Umno dianggap orang parti yang kotor dan jijik masih bergelumang dalam bahtera Umno yang terkial-kial cari bantuan oksigen untuk terus bernafas.Baca di sini.

Umno ingat lain-lain bangsa dan kaum yang bukan Melayu akan selama-lamanya bersama Umno perintah negara yang kita cintai ini tapi kuasa Tuhan melebihi segala-galanya. Segala yang dirancang tidak lagi menjadi rakyat semakin bijak mahukan perubahan dalam menguruskan negara.

Rakyat mahukan perubahan dengan meletakkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah(SPRM) di bawah kuasa Parlimen bukan di bawah dagu Peguam Negara dan Perdana Menteri.Begitu juga rakyat tidak mahu SPR menjadi hamba kepada Umno-Bn . Kenapa hari penamaan calon dan pengundian di prk Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi jatuh pada hari bekerja sedangkan prk sebelumnya jatuh pada hari cuti mingguan?

Rakyat tidak menolak pembangunan tapi jika pembangunan yang dilakukan dengan mengorbankan wang KWSP dan dan pelabur PNB untuk projek mega bernilai berbilion ringgit untuk tunjuk kemegahan ia merupakan satu pengkhianatan wang rakyat. PM Najib kata PNB yang nak buat Menara Warisan 100 tingkat bukan kehendak beliau. Kong kali kong!

Baca juga;
Umno punca kuasa politik Melayu hakis bukan kami dakwa Pemuda Pas-TMI

1 ulasan:

  1. salam...
    kalo rakyat xnampak lg sume ni xtau la....wallahua'lam

    BalasPadam