Selasa, 26 Oktober 2010

Habis la duit aku nak pi Haji..RM 435,850 duit pendeposit dikeluarkan secara tak sah!

Sejumlah RM435,850 telah dikeluarkan melalui 113 proses transaksi yang tidak sah melibatkan 56 akaun pendeposit Lembagai Tabung Haji (LTH) di lima buah negeri bagi tahun 2007 hingga tahun lepas, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2009.

Sabah mencatatkan kes pengeluaran tidak sah tertinggi melibatkan 46 akaun dan jumlah pengeluaran RM355,100, diikuti Wilayah Persekutuan, Terengganu, Melaka dan Selangor.

Menurut laporan itu, antara punca kes pengeluaran wang tidak sah adalah wujudnya pakatan antara juruwang dan penyelia bagi membuat pengeluaran wang tanpa pengetahuan atau kehadiran pendeposit serta kecuaian penyelia untuk mengesahkan kehadiran pendeposit.

Selain itu, maklumat pendeposit seperti nombor akaun, nama dan baki akaun juga dapat diakses oleh juruwang walaupun LTH telah mengeluarkan arahan kerahsiaan maklumat akaun pendeposit pada 2008.-Malaysiakini -Tabung Haji :RM435,000 dikeluarkan secara tak sah.

Kesian Mak cik -pak cik kat kampung, mak long-pak long dok simpan duit lama dah nak pi Mekah tunai rukun Islam ke 5 tengok-tengok duit dalam akaun tah sapa ambik bawa keluar! Celaka sungguh! Laporan audit negara banyak berlaku benda 'ajaib' ! Termasuk laporan di bawah.

Berkaitan;
Audit :Pelajar tak layak juga dapat wang KWAPM-Malaysiakini
Perkeso: Server 'lama' belanja urus RM30 juta -Malaysiakini

1 ulasan:

  1. salam...
    xtakut dosa ke makan duit org tanpa izin...wallahua'lam

    BalasPadam