Selasa, 22 Jun 2010

Mana satu nak ikut?

Isu Tian Chua ahli Parlimen Batu jadi macam bola yang sedang ditendang dalam Piala Dunia yang sedang berlangsung. Macam-macam pendapat dan pandangan yang berbeza baik daripada pemimpim Umno-Bn mau pun pemimpin Pakatan Rakyat. Masing-masing mengelak supaya prk diadakan di Parlimen Batu.

Dengan dakwaan PM Najib sekarang ini berada ditahap 72 peratus dapat sokongan rakyat baguih juga kalau nak diuji di Parlimen Batu apakah dakwaan kaji selidik itu benar! Tian Chua yang menang dengan majoriti 9000 undi lebih dalam pru-12 di Parlimen Batu mungkin Umno-Bn pikir banyak kali untuk cuba nasib di Parlimen Batu. Takut-takut nanti jadi macam prk Sibu. Umno -Bn masih fobia dan trauma dengan kekalahan di prk Sibu.

Pakatan Rakyat pun sama takut-takut nanti jadi macam prk Hulu Selangor jika prk Batu diadakan. Yang dipegang pun terlepas macam MP-MP Pkr yang keluar jadi Bebas tapi mesra BN masih menghantui fikiran mereka dan rakyat juga dah naik meluat dengan kelaku MP-MP yang keluar parti jadi MP Bebas!

Masing -masing bagi pendapat isu Tian Chua supaya prk tak diadakan kecuali Karpal Singh yang kata Tian Chua dah hilang kelayakkan sebagai ahli Parlimen bila Hakim Mahkamah Tinggi jatuh hukum denda RM2000 terhadap Tian. Karpal dilihat lebih bersifat provokasi terhadap BN.

Berkaitan;
Tian Chua masih ahli parlimen Batu-Utusan Malaysia
Masuk penjara untuk kekal MP, saran Timbalan Speaker-Malaysiakini
Speaker kata Tian Chua masih MP Batu-Malaysiakini
Dewan Rakyat tiada hak putuskan kes Tian Chua-Harakahdaily
Tian Chua hormati keputusan Hakim-Harakahdaily
Nasib Tian Chua :SPR terima apajua keputusan Dewan Rakyat-Malaysian Insider

1 ulasan:

  1. Karpal berckp berdasarkan tafsiran undang2 merujuk kes yg terdahulu.....sesuatu yg lazim dlm mana2 penghakiman.

    Tak timbul isu provokasi terhadap bn....

    BalasPadam