Ahad, 10 Mei 2009

'Saya makan dua bungkus'-Bg. Mat Sabu

Pagi tadi aku minum teh tarik disebuah restoran mamak di seksyen 20, Shah Alam. Kebetulan terjumpa Mat Sabu, Naib Presiden Pas sedang minum teh tarik di restoran tersebut.Aku bertanya Bg. Mat mengenai macam mana beliau ditahan polis.Katanya, 'saya berjalan nak ke pejabat Harakah, tiba2 datang beberapa orang berpakaian biasa dan memegang tangan saya dengan agak kuat ajak bincang di tepi kereta yang sedang menunggu di tepi jalan.Saya tak menyangka mereka adalah polis kerana langsung tak tunjuk kad kuasa polis. Saya cuba melawan dan menjerit tapi depa perebah aku dan tindih aku sampai 5 orang. Aku rasa lemas dan penat'. Seterusnya polis bawa Mat Sabu ke Bukit Aman.Dalam lokap Mat Sabu dipakaikan seluar lokap berwarna kuning-seluar pendek.Dibenarkan solat dalam lokap.Aku tanya Bg Mat, 'makanan ok ka'?. Bg Mat kata, 'nasi lauk ikan temenung kecik campur kicap cair'.Nasi yang Teresa Kok kata macam makanan anjing tu aku makan dua bungkuih, aku lapaq sangat'. 'Pukul 7 petang sebungkuih , pukul 11 malam sebungkuih'. Beliau juga menyatakan rasa bimbang sekiranya ditahan di bawah ISA semasa penangkapan dilakukan. Polis yang menahan beliau dikatakan bukan polis biasa, mereka adalah daripada unit yang kerjanya menangkap penjenayah kes samun dan rompak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan