Isnin, 20 Oktober 2014

Sekadar bertanya kepada Tuan Ibrahim Tuan Man

Sebut Ayahanda macam Pekida la pulak.Tapi tak pa sebab ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man apabila menulis bahasakan bahasa nasihat dengan 'Wahai Anakku..'
Ni persoalan yang timbul buat Tuan Ibrahim Tuan Man yang cool ;
Wahai ayahanda TITM,gerangan siapakah yang dimaksudkan sudah dirasuk syaitan ? Adakah yang dimaksudkan pemimpin atasan?
Wahai ayahanda anakanda bertanya lagi..siapakah yang nak jadi pemberontak itu..adakah anak2 muda yang mengaku ostad? Ini kerana sejak kebelakangan ini sanggup mengaku Abang Long mau pancung2 sana sini sesuka hati..adakah yang mengaku sebagai samseng beriman?Ayahanda tak nampakkah anak kepada yang bergelar ostad jugak menghukum pemimpin dengan gelaran munafik sesuka hati 17hb Ogos di Pejabat Agung Pas yang lalu..Anakanda konfius ayahanda TITM.
Wahai ayahanda ..anakanda nak tanya lagi..siapakah yang hilang hormat dan adab itu..adakah anak muda yang mengebooo...booooo dalam muktamar di Batu Pahat..adakah yang hilang adab itu anak2 muda yang berkopiah putih dan berjanggut yang biadab keluar ketika ucapan perasmian muktamar Pemuda oleh Tim Pres Pas Haji Muhammad Sabu..?Anakanda konfius lagi ayahanda.
Wahai ayahanda..anakanda bertanya lagi..siapakah yang benci membenci itu ayahanda..? Adakah seorang ostad dan bergelar Dr yang ada banyak nama berdoa laknat kepada pemimpin sendiri dalam muktamar yang ayahanda maksudkan?Adakah ini bukan punca benci membenci sesama sendiri ayahanda TITM?
Wahai ayahanda janganlah jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul ayahanda...anakanda ni bukan Anakku Sazali ...ayahanda..
Sekian adanya...
Baca di bawah ini tulisan ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.
Wahai anakku,
Andainya engkau kecewa kerana pandanganmu tidak dihargai atau ditolak oleh jamaah, sedarlah bahawa syaitan telah menguasai perasaan dan fikiranmu. Ia berusaha agar engkau bersedih, marah dan kecewa. Syaitan akan terus menghasutmu untuk memecah-belah jamaah melalui lidah dan tanganmu. Awasilah.
Wahai anakku,
Jangan sesekali kamu menjadi punca yang menghancurkan keputusan jamaah.
Wahai anakku,
Awasilah golongan yang kecewa kerana mereka akan dikumpulkan bagi menyemarakkan kekecewaan dan kemarahan terhadap keputusan jamaah, sehingga ia akan membentuk gelombang kemarahan dan pemberontakan terhadap jamaah. Di kala itu mereka akan merosakkan perjuangan ini.
Wahai anakku,
Musuh ingin melihat perpecahan di kalangan kita dengan menimbulkan buruk sangka dan hilangnya hormat antara satu sama lain. Mereka gembira apabila kita hilang adab dalam memberi pandangan. Di kala itu segala pandangan baik tidak lagi menjadi kebaikan. Kerana kebaikan hanya akan lahir bila kamu berkasih sayang serta hormat yang tinggi pada seseorang. Bilamana hilang hormatmu pada mereka, maka hilanglah hormat mereka kepadamu.
Wahai anakku,
Kalau kamu dibenci kerana kamu membenci dan kalau kamu mengasihi kamu akan dikasihi. Janganlah engkau melampau dalam kasih sayang kepada seseorang melebihi apa yang diizinkan Allah. Kerana terlampau kasih dan sayang akan cepat mengundang rasa kecewa. Bersederhanalah dalam segala tindakan, kerana engkau akan lebih tenang dalam pandangan penghormatan.

2 ulasan:

  1. Wahai misai kucing...

    kalau tak faham baik tanya terus kepada yang ampunya bicara...

    hang tulis kat sini TITM tak dak masa nak baca...

    silap-silap dia tak tahu pun ada blog misai kucing!

    BalasPadam
  2. Suka hati dia la kalau dia nak tulis apa pun...ini blog dia, sapa hang nak mandai larang orang. Kalau Tuan Ibrahim tak ada masa nak baca lantak dia la...beriburibu orang lain yang ada akai aksn baca dan membuat penilaian . Hang ni belum jadi bos lagi dah cuba menyejat kebebasan orang. Jalau ada oangkat sikit mau jadi mcm din ayam agaknya

    BalasPadam