Isnin, 31 Disember 2012

Najib -Rosmah liabiliti kepada Umno.Selamatkan Umno atau Najib-Rosmah?


Penganalisis politik Awang Abdillah menulis dalam FMT dalam bahasa inggeris Which will it be :Najib or Umno?Antara lain beliau tulis Though Najib is not as weak as his predecessor, he has nothing better to offer – no good leadership traits and no political and economic models on nation-building.
Umno members, from top to bottom, are very concerned about the party’s future.
What they hear are only hollow slogans and rhetoric such as the 1Malaysia concept, transformation plan, financial painkillers like BR1M, KR1M, TR1M and other crap that play on the mindsets of the people.
Bahasa Melayu nya lebih kurang bunyi begini,"Walaupun Najib tidaklah  lemah sebagai pemimpin terdahulu, dia tidak mempunyai apa-apa yang lebih baik untuk ditawarkan ,tidak ada ciri-ciri kepimpinan yang baik dan tiada model politik dan ekonomi ke atas pembinaan negara.
Ahli UMNO, dari atas ke bawah, sangat bimbang mengenai masa depan parti itu.
Apa yang mereka dengar adalah hanya kosong slogan dan retorik seperti konsep 1Malaysia, pelan transformasi, ubat penahan sakit kewangan seperti BR1M, KR1M, TR1M dan crap lain yang bermain di minda rakyat."

Kata Awang Abdillah sebaliknya Najib beri lebih kuasa kepada isteri beliau Rosmah Mansor ," He gave more political clout to Rosmah who is neither an elected MP nor a cabinet minister than the delegates.
She has travelled all over the country and overseas acting as if she is the de facto premier overshadowing the cabinet ministers and extends her sphere of influence over their ministries and their respective departments and agencies."Bahasa Melayunya lebih kurang bunyi begini,"Beliau memberi lebih kuasa politik untuk Rosmah yang bukan seorang Ahli Parlimen yang dipilih mahupun seorang menteri kabinet daripada perwakilan.
Beliau (Rosmah) telah mengembara di seluruh negara dan luar negara yang bertindak seolah-olah dia adalah Perdana Menteri de facto overshadowing menteri-menteri kabinet dan memanjangkan sfera pengaruh ke atas kementerian dan jabatan-jabatan dan agensi-agensi masing-masing mereka."

Umno kini kata penganlisis politik tu punyai pilihan samada singkir Najib atau selamatkan Umno.Golongan elit Umno begitu bimbang dengan kuasa yang ada pada Rosmah yang dibiarkan Najib.Satu cara nak selamatkan Umno yang dah nak tenggelam tu dengan singkirkan Najib.
The party elite groups are so alarmed by the power wielded and abused by Rosmah and condoned by her husband.
Never in the history of Malaysian politics has the wife of a premier wielded so much personal control over the affairs of the government.
Hence the Umno elite groups believe the only way to save their party is to plot for Najib and company’s downfall before the polls.

Kata penulis Awang Abdillah lagi,"As reported in the news media, she very often accompanied the PM in overseas trips, to ensure the spell is not broken.
In the three years plus since Najib became the premier, Rosmah has allegedly enriched herself with businesses worth billions of ringgit through government contracts awarded to companies connected with her.
Many within Umno believe Najib and his spouse are the main liabilities that would bring the downfall of Umno.
Now it is a choice of either saving Umno or Najib.

Bahasa Melayunya lebih kurang begini,"Seperti yang dilaporkan dalam media berita, dia (Rosmah) sangat kerap mengiringi PM dalam perjalanan di luar negara..Dalam tempoh tiga tahun ditambah sejak Najib menjadi perdana menteri, Rosmah telah didakwa memperkayakan dirinya dengan perniagaan bernilai berbilion ringgit melalui kontrak kerajaan yang diberikan kepada syarikat-syarikat yang berkaitan dengan beliau.
Ramai dalam Umno percaya Najib dan isteri beliau adalah liabiliti utama yang akan membawa kejatuhan Umno.Jadi Umno sekarang ada pilihan samaada nak selamatkan Umno atau Najib."Baca semua di sini.

Bagi saya biar dua-dua tumbang dalam pru 13 akan datang!Kini Deepak towkey karpet juga jadi ancaman kepada Najib.


HAPPY NEW YEAR 2013.AZAMKAN TEKAD TOLAK UMNO-BN DALAM PRU 13.PELUANG KEEMASAN INI TAKKAN BERULANG JIKA KITA TIDAK GUNAKAN UNDI KITA DENGAN SEBAIK MUNGKIN.

1 ulasan: