Khamis, 20 September 2012

Patut la Tun Madey kata BN parti syaitan yang dikenali

Dr Mahathir: Pemberian tunai Najib 'menghampiri' beli undi

Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui hari ini bahawa tindakan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak membuat pemberian tunai kepada rakyat Malaysia melalui beberapa polisi pro-rakyat menghampiri kepada pembelian undi.
Akan tetapi, bekas perdana menteri (PM) mengatakan bahawa kerajaan sudah tidak mempunyai cukup masa oleh sebab pilihan raya semakin hampir dan Barisan Nasional (BN) perlu menang dengan mandat besar untuk mengukuhkan kuasa terhadap Putrajaya.
“Saya tidak percaya dengan memberi wang kepada rakyat. Saya percaya dengan memberikan kemudahan.
“Tetapi saya rasa apabila kerajaan sudah tidak mempunyai masa dan pilihan raya semakin hampir, mereka akan menggunakan cara ini,” kata Dr Mahathir dalam ucapan pembukaan dalam Forum CEO anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana.
“Jika anda memberi orang sedikit wang dan mereka harus menyokong (anda). Mungkin ia bukanlah membeli undi ... tetapi ia adalah sangat dekat degan itu,” katanya, untuk ketawa daripada penonton.
Kerajaan dijangka mengumumkan pusingan kedua pemberian wang tunai RM500 kepada isi rumah berpendapatan rendah semasa Bajet 2013 dibentangkan minggu depan, satu langkah yang dipercayai bertujuan meningkatkan Najib dan penilaian terhadap pakatan BN menjelang pemilihan dijangka tidak lama lagi.
Pusingan pertama pemberian tunai di bawah program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang melibatkan kira-kira lima juta keluarga dan wang pembayar cukai berkos RM2.6 bilion telah dilihat penilaian kelulusan Najib meningkat sehingga 69 peratus, sebahagian besarnya disebabkan oleh lonjakan sokongan dari miskinisi rumah.
Sepanjang ucapannya, Dr Mahathir berulang kali menyebut pemberian wang tunai pentadbiran Najib, pada satu titik walaupun mengatakan bahawa “beliau (Najib) mempunyai wang yang banyak”.
“Sekarang kita mempunyai seorang lelaki baru sebagai ketua (kerajaan),” katanya apabila mengingatkan penggantian perdana menteri selepas dia meletak jawatan pada tahun 2003.
“Saya tidak akan mengatakan apa-apa yang buruk mengenai beliau kerana saya menyokong BN.
“Satu-satunya perkara yang saya akan katakan adalah bahawa dia mempunyai banyak wang dan dia menghadiahkan wang kepada semua orang.
“Pada masa saya, saya tidak memberikan wang saya dapat telah pun diberikan wang untuk diri sendiri tetapi saya tidak. Saya rasa saya membuat kesilapan di sana,” katanya secara berseloroh.-Clara Choii The Malaysian Insider

Ada orang bagi tau kata saya kawan dia masuk hospital awam.Dr yang merawat dok bising-bising kerana peralatan di hospital tersebut tak cukup.Lalu kata pesakit kepada Dr yang merawat beliau,"Kita tukar la kerajaan yang ada." Lalu jawab Dr tu dengan nada yang yang juga tak puas hati,"Tukar pon tukar la janji semua kemudahan ada apa nak kisah!" Ini menujukkan bahawa kerajaan yang ada sekarang ni hanya pandai berjanji tapi dah tak ada duit yang banyak untuk perbaiki segala kekurangan kemudahan awam.Hanya pandai berjanji saja.Tapi mana Najib dapat duit untuk beli undi kepada rakyat supaya terus sokong BN?

Kalau doktor,pegawai bank pun dah tak puas hati denga Umno-BN dok sembang nak tukar kerajaan dan mereka lebih arif dengan selok belok ekonomi kita dok tunggu apa lagi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan