Isnin, 25 Jun 2012

Rakyat Mesir berani buat perubahan kita orang Melayu bila lagi?

Calon Ikhwanul Muslimin Mesir Dr Mohammed Morsi telah diumumkan sebagai sebagai presiden baru negara Mesir kalahkan calon pro regim Mubarak Ahmed Syafiq dengan 51.7 peratus undi .Ahmed Syafiq dapat 48.3 peratus undi.
Rakyat Mesir bergembira di Tahrir Square dengan melaungkan kalimah Allah huakbar selepas Dr Morsi dimumkan sebagai Presiden Mesir yang baru
Tembakan bunga api sambut kemenangan Dr Mohammed Morsi di Tahrir Square
Rakyat Mesir solat syukur selepas kemenangan Dr Mohammed Morsi

Penyokong regim Mubarak menangis selepas Dr Mohammed Morsi menang kalahkan Ahmed Syafiq.Gambar adalah daripada Aljazeera .com.

Dengan ini berakhirlah era pemerintahan kuku besi regim Mubarak dan sistem monarki selama 60 tahun di Mesir.Mesir akan berwajah baru dan yang paling takut dan bimbang dengan kemenangan Dr Mohammaed Morsi ialah Zionis Israel yang jadikan rakyat Palestine sebagai 'makanan' mereka setiap hari.

Baiklah kita lihat pulak politik di negara kita kini di mana rakyat Malaysia sedang bangkit mahu keluar daripada pemerintahan regim Umno-Bn yang dah berkuasa selama 54 tahun.Bolehkah kita rakyat Malaysia berubah macam rakyat Mesir tolak pemerintahan kuku besi regim Mubarak?Mubarak kini dilaporkan tenat dan berada di penjara.

Pokok pangkalnya kita sendiri orang Melayu yang patut bersatu tumbangkan Umno-Bn bersama kaum lain jika mahukan perubahan.Kaum Cina dan India dah berubah hanya tinggal kita orang Melayu masih setia bersama Umno duduk dalam kapal Umno yang semakin karam.Kita orang Melayu tak kira parti apa pun kena tinggalkan Umno jika mahu lihat perubahan seperti yang berlaku di Mesir.Jika Melayu berubah maka tamatlah riwayat Umno.

Rakyat Mesir berpesta, menangis kegembiraan ,bersyukur pada Allah SWT kerana mereka telah merdeka daripada regim Mubarak dengan tumpasnya calon pro Mubarak Ahmed Syafiq.Kita pulak orang Melayu melompat seronok sebab dapat RM500,dapat RM100, dapat subsidi tayar teksi sedangkan dalam masa yang sama puak gerombolan semakin rakus telan wang rakyat.Masih bagi sokongan walapun telan duit lembu NFC corp untuk satu keluarga sebanyak RM250 juta.Terlepas pulak daripada pendakwaan di mahkamah.

Kita dihina dengan nilai hanya RM500,RM100,bagi tayar teksi 4 biji supaya menyokong Umno-BN.Umno ingat nilai kita hanya setakat tu saja.Bagi RM500 dan RM100 diulang-ulang dalam media arus perdana yang dikuasai Umno-BN dengan kata 'janji ditunaikan'!Cuba kira tengok nilai RM500 tu untuk 54 tahun?Hanya berapa duit saja kita dapat.Pemimpin mereka sekali telan RM250 juta!Kroni hutang RM589 juta tak payah bayar.

Jika kita mahu merdeka kali kedua kita wajib tumbangkan Umno-Bn dalam pru 13 akan datang.Berdoalah kepada Allah SWT supaya parti Umno tumbang menyembah bumi dalam pru 13 ini.
Berkaitan;
Celebration in Egypt as Morsi declared winner-Aljazeera
Morsi Sah Presiden Mesir-Beritaharian online
Morsi diistihar menang Presiden Mesir-Harakahdaily
Mohd Morsi Presiden baru Mesir-Sinarharian online

2 ulasan:

  1. perhimpunan/ demo kemenangan didataran Tahrir menunjukan kekuatan umat supaya tentera berfikir 2x untuk merampas kuasa rakyat.
    DEMO KUKUHKAN DEMOKRASI

    BalasPadam
  2. Allahuakbar! iallah saudara...kebenaran akan terlaksana sekiranya umat manusia trus istiqamah perjuangan

    BalasPadam