Selasa, 20 April 2010

SPR pindah pengundi :Nasib baik ada PRK Hulu Selangor

TVSelangor dalam beritanya SPR AKUI PINDAH LOKASI PENGUNDI , PROSES AMBIL MASA 6 TAHUN melaporkan;

Suruhanjaya pilihan raya hari ini mengakui memindah tempat pengundi tanpa pengetahuan pemilih tetapi memberi bermacam-macam alasan bagi menghalalkan proses pemindahan yang mengambil masa enam tahun.

Malah, SPR mendabik dada dengan mengatakan mereka berhak dan memiliki kuasa berbuat demikian mengikut Seksyen 7, Akta Pilihan Raya 1958 sekalipun ia mungkin menimbulkan keributan pada hari pengundian.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar pada satu sidang media mengatakan SPR berhak dalam menentukan sempadan kawasan pilihan raya.

Beliau menerangkan, persempadanan semula ini dibantu sistem satelit AEGIS sejak 2004 lagi dan Selangor adalah antara negeri yang sudah siap persempadanannya.

Bagaimanapun, beliau gagal sama sekali dalam memberi penjelasan munasabah mengapa proses ini mengambil masa sehingga enam tahun bagi mewartakan kawasan pengundian.

"Kita mula sistem AEGIS sejak pilihanraya Umum 11 selepas dapat kewangan kerajaan, bermula PRU 11 lagi tapi tidak boleh buat serentak. Buat secara berperingkat-peringkat. Negeri yang siap ialah Selangor," kata Wan Ahmad.

Wan Ahmad juga tersasul apabila cuba memberi penjelasan mengenai pewartaan melibatkan lebih 3,000 pemilih yang selama ini mengundi di Sekolah Kebangsaan Kampung Tanjung dalam DUN Batang Kali.

Mengikut pewartaan itu, semua pemilih tersebut dipindah ke DUN Rawang pada pilihan raya kecil kali ini.

"Saudara kena faham, persempadan dibuat secara manual, sekarang ini secara komputer AEGIS. Kita kena buat persiapan betulkan lokaliti. Lokaliti paling kecil dalam peta pilihan raya ialah Tanjung.

"Bila letak di DUN Rawang, kita jadikan Polling District, kita keluarkan dari Sungai Choh. Kita akan warta ehhh memang kita warta," kata Wan Ahmad.

TV Selangor sebelum ini didatangi seorang pengundi, Mohd Ali Ismail yang sudah tiga kali mengundi di Parlimen Hulu Selangor sebelum tiba-tiba tanpa pengetahuannya dipindahkan ke Parlimen Selayang apabila membuat semakan daftar pemilih.-TVSelangor.

Kalau tak ada prk Hulu Selangor pengundi pun masih tak sedar dok ingat masih boleh mengundi di Hulu Selangor, rupa-rupanya dah dibawa lari ke Rawang!

2 ulasan:

  1. Mangkuk nilah yang jadi HANTU RAYA yg mana kaki dia tak jejak tanah tu. Umat paling bodoh dalam Malaysia.

    BalasPadam
  2. Salam...

    syabas dan tahniah diucapkan kpd krew2 Tv Selangor yg bertungkus lumus dlm mnyalurkan maklumat kpd Rakyat..spe kata kerajaan PR xleh masuk tv..lg canggih spe yg ada internet jek boleh...kna pertimbangkan utk bt saluran TV...br sume rakyat akan tahu apa yg kerejaan Negeri Selangor dah bt dan beri pada Rakyat di Negeri Selangor..wawahua'lam

    BalasPadam